DAGBOK FRÅN KVINNOFÄNGELSET

Mar 24th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Dagbok från kvinnofängelset

Av Lillemor Östlin
Lind & Co 2009

Lillemor Östlins bok Hinsehäxan (Lind & Co 2005) berättar om författaren som prostituerad och amfetaminmissbrukare under nästan 40 år. Hon har suttit i fängelse i mer än två decennier och rymde så ofta hon kunde. Under en period var hon också mycket omskriven i pressen eftersom socialdemokratiske justitieministern Lennart Geijer (en gammaldags artig torsk) hade henne som favorit när har anlitade prostituerade. Försöken att mörklägga hans och andra höga personers bordellbesök fungerade under en tid.

I den nya boken Dagbok från kvinnofängelset får läsaren en inblick i kriminalitetens mer ickeglamorösa sidor. Den känns som en mycket autentisk berättelse i den subgenre som brukar betecknas som ”baserad på en sann historia”. Till skillnad från de övriga bekännelseromanernas dramaturgi, som bygger på att huvudpersonerna kämpar för att på något sätt bli bättre eller åtminstone annorlunda personer, försöker inte Östlin ändra på grundinställningen att samhället är hennes fiende medan alla människor kan vara hennes vänner. Samhället vill hindra henne från att inta narkotika, men Östlin vill fortsätta. Det känns som om hon tycker att missbruket är hennes mänskliga rättighet.

Straffet för att hon hävdar sin rätt blir att sitta på Hinseberg där vardagen är trist och fylld av byråkratiska restriktioner. Det verkar nästan vara omöjligt att få minsta lilla pryl genom papperskvarnen. Och knark är inte att tänka på. Jo, att tänka på, men bara det.  Hon skriver på ett ställe att hon troligen arbetar med att färdigställa Sveriges tråkigaste bok.

Det är en uppriktig biografisk bok om inhuman behandling bakom murarna. Vardagsrutinerna tycks vara till för att kränka och bryta ner de intagna, vad än kriminalvårdens förespråkare säger.

Lillemor Östlin är språkligt begåvad och vet att hantera sin begåvning. Beskrivningen av tristessen kan i vissa lägen övergå till stor komik. Det krävs skicklighet för att åstadkomma sådant.

Lillemor Östlin. Foto Ulla Montàn