DAGBOK FRÅN DITT FÖRSVINNANDE

Jun 26th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Dagbok från ditt försvinnandeAv Malin Lagerlöf
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-46-23110-3, 217 sidor

I oktober 2011 åkte regissören Daniel Lind Lagerlöf till Tjurpannans naturreservat vid Tanumshede på Västkusten för att leta miljöer till en filminspelning som skulle göras efter Camilla Läckbergs bok FjällbackamordenDär försvann han utan att lämna några spår efter sig.

Kvar i Stockholm fanns hans hustru Malin Lind Lagerlöf och deras tre små barn. De hade nyss talat med varandra i telefon och lovade varandra att de skulle höra av varandra snart, men så blev det aldrig.

Den dagen blåste det kraftigt, på havet gick vågorna höga och det är troligt att han halkade och föll ner i det skummande vattnet. Hans kvarlevor har inte hittats.

Malin LagerlöfOm denna omvälvande händelse har hans änka, dramatikern och manusförfattaren Malin Lagerlöf, skrivit Dagbok från ditt försvinnande som handlar om överlevnad efter en svår förlust. Det har blivit en berättelse om hur hon dag för dag tvingades ta hand om vardagens bekymmer efter makens troliga död och hur hantera omgivningens reaktioner.

Det måste ha varit svårt att se löpsedlar som talade om ”känd regissör” och ”mystiskt försvinnande” och läsa det bakgrundsmaterial som publicerades. Hon hade ju skrivit manus till hans filmer Vägen ut, Hans och hennes, Miffo och TV-serien Bibliotekstjuven. På egen hand hade Daniel Lind Lagerlöf regisserat avsnitt av Skärgårdsdoktorn, Johan Falk-serien, Wallander och Beck samt för scenen Den allvarsamma leken och Bröderna Lejonhjärta för Stockholms stadsteater.

Hon berättar sakligt om den första tidens ångest, som dock dämpades något av vänkretsens engagemang, varvat med detaljerade återblickar på deras 25-åriga äktenskap. Dessutom är hon envist övertygad om att Daniel verkligen är död och slår ifrån sig alla andra möjliga händelseförlopp. Ska man reagera mot något är det kanske hennes konsekventa tilltal gentemot den försvunne, men samtidigt är detta förståeligt. De hade under hela sitt äktenskap och i det intensiva yrkessamarbetet alltid talat mycket med varandra.

Malin Lagerlöf föddes på Lidingö 1968 och har varit verksam som dramatiker och manusförfattare i över tjugo år. Hon har bland annat legat bakom teaterpjäserna Fursten, Knutby och Kvinnor över fyrtio – vad ska man med dem till?

INGER STRANDBERG