DA VINCI KODEN

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Dan Brown
The Da Vinci Code 2003
Albert Bonniers 2004

Att det sålts 3 miljoner exemplar av en bok behöver inte alltid betyda att det är måste vara en bra bok. Men i det här fallet stämmer antalet sålda exemplar med graden av spänning och en underbar läsupplevelse. Redan i det inledande kapitlet sätts ribban för spänning, och den sätts mycket högt, för att sedan steg för steg höjas till det mycket överraskande slutet.

Huvudperson är Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langton. Han är kallad till Paris för att hålla ett föredrag, då han plötsligt blir väckt mitt i natten. Han ombeds att genast ta sig till Louvren, där en person befinner sig i livsfara och som innan han hinner komma fram blir mördad. Den mördade är intendent på Louvren och hinner innan han dör att teckna ned ett chiffer, som endast ett fåtal ska kunna förstå och lösa. Hemligheten är alltför fruktansvärd för att avslöjas till somliga. Franska polisen kallas till platsen liksom Sophie Neveu, den mördades farfar. Det är farfadern som lärt henne allt om kryptografi och detta från barnben eftersom hennes föräldrar omkommit då hon var mycket ung.

Polisen finner snart att den mördade intendenten har en stark koppling till en mycket hemlig och inte minst mäktig orden – Prieure de Sion, som under århundradens gång haft många prominenta personer i sina led – Newton, Botticelli, Viktor Hugo och inte minst Leonardo da Vinci.

Mystiken tätnar och det ena mystiska avlöser det andra med en stigande spänning. Läsaren får hela tiden ledtrådar i form av chiffer, ordlekar, rena korsordsgåtor plus så mycket av intressant historia att det är svårt för att inte säga omöjligt att lägga boken ifrån sig. Det skulle i så fall vara för att slå i något uppslagsverk över personer, ord eller konstverk.

Här har i en klar 10-poängare!

IWAN MORELIUS