DÅ BLEV DU TYST

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

Av Christa von Bernuth
Damals warst du still 2004
Översättning av Karin Andrae
Wahlströms 2006

Seriemord med rituella inslag, en kontroversiell och karismatisk terapeut, en sliten och tyngd kriminalare med brister i den sociala kompetensen – där har vi viktiga ingredienser i den roman om brott av Christa von Bernuth som nyligen översatts till svenska. Det här är hennes tredje roman; de två första har fått goda recensioner.

I Då blev du tyst sker ett antal uppseendeväckande händelser i närheten av den karismatiska terapeuten Fabian Plessen, en man i sextioårsåldern. Han håller sessioner där man bearbetar sin familjekonstellation, dvs. var i syskongruppen man befinner sig och vad som hänt anförvanterna – levande och döda. Behandlingen är avslöjande och går till kärnan av programmeringar som finns i våra familjemönster. Det visar sig att de som råkat illa ut alla har ett samband med Fabian Plessen. En av poliserna infiltrerar i en terapigrupp och får själv smaka på kraften i terapin. Föga förvånande står svaret på frågan vad som hänt att finna i terapeutens egen familjehistoria – något som vår kommissarie Mona Seiler inser och driver – naturligtvis på tvärs mot polisledningens syn på saken. Det här är en mycket bra deckare – den bästa jag läst på länge. Det som i första hand svarar för detta goda betyg är språkbehandlingen: ett klart, enkelt språk som utan stora åthävor förmedlar dramatiken i historien och för berättelsen framåt. Översättningen är också av god kvalitet – jag märker inga germanismer.

KERSTIN WALL