Oct 10th, 2018 | By | Category: 2018-10 okt, Recension

Omslag till Crimson LakeAv Candice Fox
Crimson Lake, 2017
Översatt av Hanna Axén
Louise Bäckelin Förlag, 2018
ISBN 978-91-8844-794-4, 364 sidor

Australiensiska Candice Fox är verkligen en kriminalförfattare man bör hålla ögonen på. Det gjorde James Patterson och såg till att hon blev hans medförfattare till romanerna Never never och Fifty fifty som båda hamnade på första plats på New York Times Bestseller List. Patterson skannar världen efter medskribenter till sin ”enmansförfattarfabrik” och i Sverige hittade han till exempel Liza Marklund.

Men Fox har visat att hon kan på egen hand. Hemma i Australien tog hon hem priset Ned Kelly Award (döpt efter en av kontinentens mer notoriska brottslingar) för boken Hades och året efter fick hon det igen för Eden.

Med sin nya serie, som börjar med Crimson Lake, visar hon att hon inte tappat greppet. Titeln är namnet på den lilla tropiska stad, omgiven av krokodilinfekterade träsk, ganska nära den av guldletare grundade staden Cairns i Queensland vid Australiens norra Stillahavskust.

Där lever polismannen Ted Conkaffey mycket i det fördolda efter att ha åtalats men inte dömts för våldtäkt på en trettonårig flicka. Han vet att han är oskyldig men att han inte dömts betyder inte att han slipper från epitetet pedofil. Den undanskymda tillvaron hjälper inte, människorna i staden tar reda på vem han är och tar till ganska drastiska metoder för att göra livet surt för honom.

Hans advokat presenterar honom för den lokala detektiven Amanda Pharrell som själv vet hur det är att ha levat på fel sida lagen. Hon har suttit i fängelse efter att ha dödat en skolkamrat och har startat en detektivbyrå i Cairns där hon arbetar med att försöka lösa fallet med den försvunne författaren Jake Scully, internationellt känd efter att ha skrivit en serie kvasireligiösa thrillers med mörk botten. Man tror att han begått självmord genom att låta sig ätas av en krokodil men det är osäkert och hon vill att sanningen ska komma fram. Det finns en man i staden som kan hjälpa henne och det är Ted Conkaffey, den som troligen är mer avskydd än hon själv.

Fox har funderat ut en intrig som är mycket snårig. Var Amanda verkligen skyldig till mordet hon suttit inne för? Berättelsen styrs huvudsakligen av Ted Conkaffey men Candice Fox jonglerar skickligt med flera teman och bakgrundshistorier. Amanda och Ted går in i arbetet med olika åsikter om hur det ska skötas. Den före detta polisen är metodisk och följer reglerna medan Amanda gärna tänjer och gränserna och vill följa sin kvinnliga intuition.

Författaren utnyttjar till fullo naturens och de vilda djurens nycker för att få läsaren att förstå huvudpersonernas inre plågor och samtidigt lägger hon ut villospår i denna täta, tänkvärda och spännande historia. Människoskildringen är trovärdig och beskrivningen av miljön, stormarna och de farliga djurens interagerande i storyn gör boken till en nagelbitare man minns långt efter att sista sidan är läst.

LENA JEPPSSON

Candice Fox

Candice Fox. Foto Adrian Cook