CREEPYPASTA Spökhistorier från Internet

Nov 15th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till CreepypastaAv Jack Werner
Galago, 2014
ISBN 978-91-7037-803-4, 380 sidor

Till att börja med trodde jag att det här handlade om läskiga makaroner, vilket torde betyda att jag inte följer med min tid. Men tack vare intensiva vetenskapliga studier (Wikipedia) vet jag nu att creepypasta är spök- och skräckhistorier som sprids på internet, en fortsättning på det muntliga sägenberättandet men också en slags fortsättning på de myter som Bengt af Klintberg (som också skrivit förordet i den här utgåvan) berättade om i Råttan i pizzan. Den största avsikten med creepypasta är dock att skrämma skiten ur folk som nattetid sitter och glor på sin datorskärm. Troligtvis hade detta lyckats bättre om historierna varit mer skrämmande och inte, som Bengt af Klitberg konstaterar, verkar vara ungdomliga skrivövningar.

Dock tycks de fungera på sina håll. Miljoner unga – främst med engelska som modersmål – påstår sig bli skrämda av historierna om Slender man, Herobrine, Getmannen med flera. Slender man – en onaturligt lång, närmast ansiktslös och mager karl – dök för första gången upp på ett internetforum för fem år sedan som en otydlig skepnad på svartvita fotografier med lekande barn. Han fångades upp av skribenter och finns nu som centralgestalt i noveller, filer, grafitti och datorspel.

Creepypasta är alltså en digital fortsättning på gamla tiders folklore där det inte finns någon egentlig upphovsman utan allt berättas vidare av nätets okända författare och där gestalterna kan hamna i utkanten av andra moderna berättelser, som till exempel TV- och dataspel. Vandringssägnerna vandrar in i andra format.

Journalisten och bloggaren Jack Theo Werner, känd från Internetworld och gratistidningen Metro, har med boken Creepypasta åstadkommit en förklarande folklivsforskning om ett ämne som kanske inte är så aktuellt för gemene man, men lik förbaskat ganska intressant. Själv skulle jag dock vilja veta vad det är för slags människor (hemvist, religion, skolunderbyggnad) som finner dessa berättelser ”hårresande” och blir ”vettskrämda” av dem.

Werners språk är innovativt med beskrivande nyord på för mig okända fenomen. Och hans berättelse om berättelser, deras tillkomst och fortsättning, är intressant och säger något om skrivandets kreativa process.

Jack Werner

Jack Werner. Foto Lydia Farran-Lee