COWBOY På drift i ett annat Amerika

Apr 29th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till CowboyAv Lars Åberg
Carlssons 2011
ISBN 798 91 7331 412 1, 229 sid, inbunden

När första upplagan kom ut skrev Per Wirtén i Expressen ”De lyckliga läsare som hittar Cowboy kommer att digga den”. Han hade alldeles rätt, jag diggar denna mycket personliga reseskildring om amerikanska avkrokar alldeles förbaskat. Åberg, som rest runt i detta stora land under fyrtio år, har ett kluvet förhållande till den norra delen av den amerikanska kontinenten. Han älskar människorna – i varje fall de flesta han möter – medan han med frenesi avskyr staten och kapitalet.

I städerna myllrar det av människor men på landsbygden härskar de ensamma, de hårt arbetade och de hårt drabbade.

Lars ÅbergOm ”cowboy” mer är en känsla än ett yrke har Åberg träffat folk som både är känsliga och yrkesverksamma och han berättar om dem och det han ser och upplever på ett språk som är en njutning att läsa. Berättelsen (rna) tycks sakna struktur, men ändå inte. Han låter oss sugas in i en stämning som hålls vid liv från början till slut och får läsaren att grunna över sin egen inställning till landet på andra sidan pölen.

Han letar upp människor av alla slag, många av dem är fascinerande kvinnor, och för samtal som leder någon vart. En av dessa människor är Ken Kesey – mannen som skrev Gökboet (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) som också blev en strålande film. Fast Kesey blev så irriterad över att Jack Nicholson fick rollen som McMurphy att han aldrig sett filmen. Det skulle han kanske gjort om han fått som han ville och Kirk Douglas blivit huvudrollsinnehavare. Som den cowboy Kesey var skrev han hela boken hög på peyote.

Amerikaner har fått för sig att deras land personifierar friheten, vilket resulterat i att de stängt in sig bakom sina gränser, som åtminstone i söder resulterat i taggtråd, stängsel och beväpnad polis. Man vågar inte gå in i den globaliserade världen, vill inte, som Åberg skriver, ”ha ett samhälle”. Den amerikanske amerikanen vill bestämma själv, precis som hans politiker vill bestämma överallt i världen och i de inhemska reservaten.

Läs den här boken. Även om du inte tycker som Åberg kommer texten att ge dig en angenäm vrede.