COSA NOSTRA

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av John Dickie
Cosa Nostra. A History of the Sicilian Mafia 2004
Översatt av Pär Svensson
Fahrenheit 2006

Den sicilianska maffian kom till strax efter Italiens enande i mitten av l860-talet utanför Palermo enligt historie-forskaren Dickie. Om detta är jag inte lika säker som han. När jag forskade för min bok Maffia (MMG 2005) hamnade jag betydligt längre tillbaka i tiden. Men det är riktigt att maffian började bli mer organiserad efter mitten av århundradet.

Dickie berättar dess historia genom olika episoder där de viktigare personerna under skilda tider bedrivit sitt blodiga värv. Maffian växte sig stark i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, tappade fart under Mussolinis fascistvälde men återkom efter andra världskriget, till stor del beroende på de amerikanska styrkornas invasion av Sicilien, då ockupanterna var beroende av lokala män med förmåga att leda. Det kunde mafioso eftersom organisationen från allra första börjat fattat att politik och politiker var viktigt att kontrollera för den som vill ha ekonomisk makt.

Politiken har också gjort sitt bästa för att betala tillbaka för den hjälp de fått, och det gäller hela Italien, inte bara ön vid tåspetsen. 1955 anklagades kristdemokraten och sjufaldige premiärministern Guilio Andreotti för samröre och nu avgångne premiärministern Berlusconi har också anklagelser hängande över sig.

Filmen Gudfadern har gett maffian och dess amerikanska systerorganisation ett skimmer av mystik och nästan glorifierat dessa farliga människor. För att det handlar om kallblodiga mördare och inget annat kommer fram mycket tydligt i denna bok.