COOKING Med många Jansons frestelser

Nov 10th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till CookingAv Claes Janson (text & recept) och Lars-Magnus Jansson (recept & foton)
Janson & Jansson Musik och Media, 2014
ISBN 978-91-637-5366-4, 178 sidor

Sångare, gitarrist, kock och krögare, det är Claes Janson det. Tilläggas kan att han dessutom är en herrans trevlig person som när han håller föredrag om sitt liv, författarskap och den matlagningskonst han respekterar så mycket lyckas med att fängsla sin publik.

Claes JansonMen det är kanske inte så konstigt ändå. Claes Gösta Janson (bilden tv), född 1947 i Nyköping, har stått på scenen sedan tidigt sextiotal och lärt sig alla estradknep. Redan under skoltiden blev han medlem i hootenannygruppen Canyon Group som turnerade Sverige runt och hade flera placeringar på svensktoppen. Sedan dess har han vidgat sin repertoar och sjunger jazz (ofta tillsammans med kompisen, organisten och pianisten Kjell Öhman), blues (han startade gruppen Good Morning Blues redan 1967) och visor.

Det var i den vevan han fastnade i länder runt Medelhavet och fick användning för sin matlagningskunnighet när han sysslade med restaurang- och hotellverksamhet och turism. I boken beskriver han den tiden som mycket givande och välsmakande men också fylld av arbete och bekymmer. I Spanien jobbade han på en krog ägd av ett engelskt par som ville återvända hem. De prackade på honom restaurangen för tusen pesetas (motsvarande 68 kronor) men Claes och hans kompanjon saknade uppehållstillstånd och måste förnya sina papper var tredje månad. Av det skälet kunde de inte anställa folk – och det var omöjligt för dem att handla på kredit. Så det blev att kliva upp tidigt varje morgon för att hinna till den lokala marknaden klockan fem och handla kontant. Sedan lagades olika slags chili con carne, hamburgare som inte liknade de vanliga spanska varianterna utan var betydligt lyxigare och gjorde stor succé på krogen. En annan populär rätt var pollo à la ajillo – kyckling med massor av vitlök.

Större delen av de spanska rätterna beskrivs i Cooking (smart titel som både är engelska för  matlagning och musikerslang för när det är verkligt flyt i musiken) med recept och allt.

Lars-Magnus JanssonI mitten av 70-talet flyttade han tillbaka till Sverige och Stockholm. Han var med om att starta nya Hamburger Börs, som inte blev så långlivad trots storslagna världsstjärnor på scenen. Därefter fick han ansvaret för jazzklubben Fasching. Vid sidan av sådana engagemang har han spelat in skivor – det har blivit över 40 LP och CD – och varit ute på turnéer i konstellationer som skiftat från storband till tvåmannaband. Vid sidan av jobb ihop med Tomas Ledin, Gugge Hedrenius Big Band, Sandviken Big Band och Soul Train har han hunnit med att spela in film. Största framgången blev nog Ronja Rövardotter i regi av Tages Danielsson där han spelade rövaren Tjorm och sjöng rövarvisor tillsammans med Tommy Körberg och Rune Andersson.

Att det blev en biografiliknande kokbok berodde på att Claes fick en knäprotes och blev konvalescent under en tid. För att ha något att göra satte han sig och skrev ner minnen om mat, musik, resor och kamrater. Brodern Lars-Magnus (bilden th) fick se anteckningarna och såg en bok i dem, och nu finns det musikaliskt-kulinariska verket ute. Det vattnas i munnen av att se på fotografierna av alla maträtter, sedan kröks munnen i leenden av de musikerskrönor som serveras.