CLINT RETROSPEKTIVT

May 18th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till ClintAv Richard Schickel
Clint – A Retrospective 2010
Översatt av Ylva Kempe
Ica Bokförlag 2010

För tre år sedan kom Richard Schickel med en biografi över den intressante skådespelaren,  kompositören och regissören Clint Eastwood (Bonnier Alba). Det var ett givande verk som fick beröm i dessa spalter.

Nu har han återkommit med en mastodontbok (31 x 37 cm) som av rent tekniska skäl borde glädja alla som menar att böcker är på väg ut och att moderna människor borde läsa litteratur på sin dator (eller åtminstone på läsplatta). Att försöka ligga och läsa Schicklers redogörelse om Clint Eastwood och hans filmer i kronologisk ordning i detta verk (tryckt i Kina) är en utmaning som kan få vilka armar som helst att bli som kokt sparris efter en stund. Den är tyngre och lika stor som min laptop.

Richard SchickelVilket är lite synd, för det är en sagolikt roande bok, inte minst för dem som missade författarens tidigare biografi. Eastwood själv (otroligt nog 80 år gammal) har skrivit ett förord där han förklarar sina drivkrafter och berättar om sina förebilder. I synnerhet harangerar han regissören Don Siegel som han räknar som sin mentor. Han menar också att det finns filmer han inte borde ha gjort.

Där får han mothugg av sin gamle vän Siegel (författare och filmrecensent i Life och Time) som i stort sett bara har gott att säga om samtliga Eastwoods filmer. När han är lite tveksam visar det sig vara någon annan än Clint som är skuld till den tveksamheten.

Själv rycker Clint på axlarna och säger: Jag är bara en kille som gör film.

Det är kanske på grund av denna naturlighet som Eastwood – åtminstone på senare år – blivit en ikon i och utanför Hollywood.

Clint Retrospektivt berättar noggrant och ibland lite raljerande om hans långa karriär. Den spänner ända från 1950-talets inhopp med småroller fram till storfilmer som Mystic River och Oscarstatyetter. Som sig bör är den rikt och intressant illustrerade med mer än 200 bilder. Det är så pass trevlig läsning att man gärna förlåter att man tvingas gå på gym för att klara av uppgiften.

Den svenska översättningen av Ylva Kempe flyter lätt som en flod utan större mystik.