Mar 16th, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till Churchills elitsoldaterAv Ross Kemp
Raiders, WWII Britain’s most daring special operations, 2012
Översatt av Göran Andolf
Fischer & Co, 2015
ISBN 978-91-86597-82-5, inbunden, 290 sidor

Londonjournalisten Ross Kemp har blivit uppmärksammad för sina dokumentärer från striderna i Afghanistan där har tillbringat mycket tid vid olika fronter tillsammans med brittiska soldater. Han är också känd – åtminstone i sitt hemland – för flera böcker om olika konflikter i nutid och gången tid.

Dessa sex berättelser om de elitsoldater som på Churchills initiativ utbildades för att bakom fiendens linjer utöva så mycket terror som möjligt utspelas alla under Andra världskriget och de tillhör också de mest kända operationerna. Samtliga operationer finns förevigade i TV-filmer, men, för all del, det är spännande och modigt utförda krigsbragder som, likt andra verklighetsbaserade sagor för vuxna, är värda att berättas en gång till.

Ross KempEn av de mest spektakulära aktionerna fick kodnamnet Operation Judgement. Med några föråldrade brittiska biplan – långsamma maskiner med dubbla vingpar – gav sig dessa British Raiders iväg för att anfalla den italienska flottstyrkan i Taranto. Attacken som skedde natten mellan den 11 och 12 november 1940 utfördes i två vågor med stor effekt och avsåg att knäcka Italiens förmåga att ge sig på brittiska konvojer i Medelhavet. Detta anfall, som tillräknas Royal Navy, ses som det första sjöanfallet i världen som enbart utfördes av flygplan.

Operation Archery initierade antagligen Hitlers beslut att anfalla Norge den 9 april 1940. Den brittiska operationen genomfördes framgångsrikt mot ett norsk fiskeläge och gav den tyska krigsledningen insikt i att de kunde vänta en större allierad invasion längs den norska kusten.

När tyskarna väl varit på plats ett tag inledde britterna Operation Gunnerside, en dramatisk sabotageaktion mot tungvapenstationen i norska Rjukan. Den har gett upphov till flera böcker och spelfilmer.

I norra Frankrike ligger orten Bruneval. Där fanns under kriget en stor tysk radaranläggning. Engelsmännen initierade då Operation Biting för att erövra radardelar år 1942. Räden blev mycket framgångsrik. De luftburna styrkorna led inga större förluster och lyckades få viktiga delar av anläggningen med sig tillbaka, tillsammans med en infångad tysk radartekniker. Nu kunde brittiska vetenskapsmän förstå motståndarnas apparatur och lyckades också neutralisera dess verkningar.

En femte räd som Kemp redogör för fick namnet Operation Chariot. Den riktade sig mot den franska staden Saint-Nazaire belägen vid floden Loires mynning. Där hade de tyska ockupanterna byggt en starkt befäst torrdocka där den nazistiska maktens krigsfartyg kunde repareras. Den 28 mars 1942 inleddes angreppet av 622 man av vilka 169 dödades och 215 togs som krigsfångar. Tyskarna förlorade 360 döda.

Operation Deadstick satte in de första allierade soldaterna på fransk mark på D-dagen den 6 juni 1944. De luftlandsatta männen hade som uppgift att besätta två broar för att förhindra ett tyskt motanfall innan den allierade offensive nådde land i Normandie.

Det är detaljerade och initierade skildringar Kemp matar oss med. Vi får veta allt om väder och vind, om beväpningar och planeringar. Det här är en bok för MÖP och sådana finns det tydligen många av med tanke på alla bokliga krigsskildringar som fortfarande ges ut.