CHICA BOOM

Apr 26th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Av Toni Rhodin
Kira Förlag, 2015Omslag till Chica Boom
ISBN 978-91-87875-05-2, 203 sidor

Författaren Toni Rhodin tillhör en av Sveriges mest kända cirkusfamiljer och har på så sätt fått tillgång till “cirkusens underbara värld”. Chica Boom är en fortsättning på den släktkrönikan som författaren började med i boken Rex Mundivalsen och fortsatte med i Stickspår.

Via epilogen får läsaren veta att andra världskriget pågår och cirkusen är ute på turné. “The show must go on”  fast bilar och traktorer måste eldas med gengas och det är ransonering  på ett stort antal varor. Cirkusdirektörens vuxna barn är med och har olika uppgifter på cirkusen. Max, yngsta barnet från andra äktenskapet, är huvudperson i berättelsen. Mellan honom och hans “halvbröder” råder det en rivalitet som är en del av intrigen. En annan tråd är om Max, trots att han saknar erfarenhet, skall kunna dressera lejoninnan med halvvuxna ungar till ett cirkusnummer. Det är framförallt djuren vi får lära känna och de som sköter dem. Men även artister och administration skymtar förbi. Ibland får vi också vara med på föreställningen. Det är ett stort persongalleri och ett otal  händelser.

Ibland så byter berättelsen inriktning mitt i den ursprungliga berättelsen. Det hade varit bra om en redaktör hade hjälpt till ibland. Vissa delar, som besöket på Arena show och på Nalen för inte berättelsen framåt och kunde uteslutas. Författaren har, misstänker jag, hört massor av historier och vill berätta allt. Fördelen är att man känner berättarglädjen och beskrivningen av cirkuslivet känns äkta och realistiskt, förutom det som uppenbarligen är skrönor. Det realistiska blir extra tydligt vid beskrivningen av djuren på cirkusen. Ingenting av dagen diskussion om djur på cirkus har färgat beskrivningen.

MONA BORNECRANTZ
medlem i Akademien för cirkuskonstens bevarande

Toni Rhodin