CHARLES BUKOWSKIS LOS ANGELES

Mar 30th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till Charles Bukowskis Los AngelesAv Jacob Härnqvist
Lindelöws 2014
ISBN 978-91-85379-79-8, 256 sid

Varje sommar under minst ett decennium läste jag pockeutgåvorna av Charles Bukowskis böcker på landet. Jag gillade bäst de översättningar som Einar Heckscher gjort och att jag knappt läste något annat berodde på att jag själv satt och skrev i ett litet arbetsrum i skolhusets vind. Bukowskis brutalpoetiska stil låg så långt ifrån min egen att jag trodde mig opåverkad av den.

Charles BukowskiNu är Bukowski död och jag äger inte längre den gamla skolan i Ländsjö Bjuråker. Pocketböckerna är också försvunna men historierna och geografin poppar upp i mitt huvud när jag ser bilder från Los Angeles, Kalifornien, där Henry Charles Bukowski (1920–1994, bilden tv) skrev om alkohol och drack alkohol i sådana mängder att han rätt ofta hamnade i fyllecell på Los Angeles County Jail (bilden nedan). Härnkvist skriver: Där blev Bukowski stadigt bättre omhändertagen efterhand hans berömmelse ökade.

Centralfängelset Los AngelesOch det gjorde den i kraft av tusentals dikter, hundratals noveller och sex romaner. Vid sin död hade han 60 böcker i tryck. Fast under 40-talet då han utan framgång studerade journalistik kunde man knappast tro att det skulle bli något stort av den mannen. Han blev brevbärare och postsorterare och började skriva en beatinfluerad poesi och plågad prosa om arbete, sprit, fruntimmer och sin del av Los Angeles. Efter Bukowskis död utkom 1995 boken Pulp, en pastisch eller parodi på de 30-, 40- och 50-tals deckare som ofta i översättning av Karl-Rune Östlund kom ut i Manhattanserien. Den boken recenserade jag i Dast i februari 2012, då Heckschers översättning från 1996 kom ut i reviderad form.

Varför allt dJacob Härnqvistetta tjat om en gubbe som dog i leukemi för 20 år sedan? Jo, det har kommit en sprillans ny bok om Bukowskis grannskap i Los Angeles. Den är gjord av fotografen och journalisten Jacob Härnqvist. Den innehåller några korta biografiska texter om CB, citat ur hans böcker (huvudsakligen Min oskuld och Pearl Harbor 1982 samt Postverket 1971) men mest fotografier, tydligen gjorda för att förmedla känslor mer än motiv. Och de visar fram mycket av det skavda och trasiga som Bukowski så gärna skildrade.

I en intervju har Jacob Härnqvist recenserat sitt eget arbete med boken som en extremt nördprojekt. Till detta kan väl bara tilläggas: gudskelov att det finns nördar kvar i världen.