CAVAKUNGEN

Nov 4th, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till CavakungenAv Kåre Halldén
Damm Förlag 2012
ISBN 978-91-7351-839-9, 446 sid

Halldéns tidigare utgåva i serien Wine Crime hette Champagneführern och kategoriserades av Nisse Scherman i Dast som en ”gammal hederlig mysrysare” som utspelade sig högreståndsmiljö och innehöll både romantik och ruskigheter. Förlagsreklamen ger sken av att Wine Crime är en svensk uppfinning, något som Svenska Dagbladets vinskribent Mikael Mölstad genast dementerade genom att hitta tysken Paul Grote som skrivit ett halvdussin ”Wein Krimi”-böcker. Den första hette Tod in Bordeaux och den senaste Der Wein des KGB (se bevis nederst).

Kåre HalldénÄven om Halldén inte var först (det är till och med osäkert om Grote var det) så tillhör han pionjärerna i Sverige och nu är hans andra bok i serien utkommen. Den heter Cavakungen och utspelas i Sant Sadurni, byn i närheten av Barcelona i Katalonien där det mesta av den spanska drycken cava produceras. För alla som har andra favoriter i glasen kan meddelas att cava är ett vitt eller rött mousserande vin. Det katalanska ordet betyder ”källargrotta” och lär ha sitt ursprung i Grekland.

Dit flyttar Harald och Isabella för att bli cavaproducenter själva, ovetande om det krig som pågått mellan traktens två stora vinproducenter sedan urminnes tider. De har inte varit där särskilt länge innan Isabelles väninna Dolores hittas mördad i trädgården. Och värre blir det när de blir på det klara med att vissa flaskor innehåller komponenter som är livsfarliga.

Thrillerhistorien är välskriven och emellanåt riktigt spännande, men intressantast är de fakta om vinets historia och odlingsmetoder som Kåre Halldén berättar. Han är ju en av Sveriges främsta experter på champagne och cava och har skrivit flera faktaböcker i ämnet.

Han föddes 1969 och är bosatt i Stockholm.

KARL HJELMWein Krimi-bocker Tyskland

Taggar: , , , , , ,