Catharina Kjellberg söker nya områden

Mar 31st, 2008 | By | Category: 2008-2, Artikel, Recension

Catharina KjellbergAv Kjell E. Genberg

Catharina Kjellbergs tionde deckare har kommit ut och heter Dödens ö (Lind & Co, 2008). Man kan leta hur länge som helst utan att hitta en skymt av privatdetektiven Roberta Löfström och hennes hund som var ständiga följeslagare i hennes nio första romaner. Här har Kjellberg i sökandet efter nya områden flyttat från den göteborgska landbacken till en sluten miljö på en ö i Västerhavets skärgård, där två rivaliserande släkter gör livet surt för varandra. Tanken flyger mot Emilie Flygare-Carlén (1807–1892) som förutom att hon skrev om öar och öbor i havet utanför västkusten hade en farmor vid namn Catharina.

Hur kommer det sig då att Catharina Kjellberg vid mogen ålder (hon är född 1945) byter ett framgångsrikt recept mot ett som hon ännu icke vet något om? Lite kan det kanske bero på att hon också lämnat Göteborg på ett helt annat sätt. Hon har blivit deltidsboende i Berlin. Och en hel del beror det också på att hon lämnat förlaget Tre Böcker för Lind & Co, där hon får sällskap med en annan av Tre Böckers gamla författare – Björn Hellberg.

Omslag till Dödens öKjellbergs först bok hette Inte att leka med och kom 1998. Sedan dess har hon karvat ut en alldeles egen nisch i den krimilitterära världen och för varje ny roman om privatdetektiven Löfström fått alltmer uppskattande recensioner.

I Dödens ö heter huvudpersonen Maria Persson, föräldraledig karriärist som lämnat maken taxichauffören i stan för att under tre år bosätta sig på ön där hon växte upp. På sätt och vis befinner hon sig i en livskris, det slags pussel med tillvaron som snart sagt varje deckarskrivande kvinna ägnar sig åt. Men just miljön på ön ger Kjellbergs gammaldetektiviska inramning en slags krypande känsla, kanske inte skräck men i alla fall olust.

När Maria bestämmer sig – i tidens anda – för att bli en bättre människa och börjar springa runt ön, med det passsande namnet Brottö, för motionens skulle råkar hon på ett lik i strandkanten. Innan nästa dödsfall dyker upp är tillvaron för Maria redan katastrofalt förändrad.

Kjellberg berättar om fysiskt och psykiskt våld mot kvinnor, om familjemedlemmar som av olika skäl vänder varandra ryggen i ett lokalt inbördeskrig med gamla anor. En del av förklaringarna kunde kanske ha skildrats pregnantare, men i det stora hela är detta en mycket bra debut på det nya förlaget.