CATALANA

May 3rd, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till CatalanaAv Anna Lihammer & Ted Hesselbom
Historiska Media, 2020
ISBN 9789175459349, inbunden, 300 sidor

Historien om kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson fortsätter efter några års uppehåll. Många läsare har efterfrågat det, även jag har blivit tillfrågad om jag vet något. De tre första delarna skrev Anna Lihammer ensam. Medan mörkret faller fick Svenska Deckarakademins debutpris 2014. Hon har sedan lierat sig med Ted Hesselbom och skrivit ett par andra böcker tillsammans med honom.

Märker man då någon skillnad. Ja kanske, vi befinner oss fortfarande i förkrigstid, denna gång 1937. Men handlingen har blivit mer internationell och placerar berättelsen bl.a. i Barcelona och på världsutställningen i Paris. Där befinner sig Carl Hell till en början för att kunna träffa sin älskade Else som arbetar med den svenska paviljongen på utställningen. Överhuvudtaget får kärleken stor plats i denna del av bokserien. Men lyckan verkar kortvarig, Elses man är på väg till Paris.

En stor explosion sker i Stockholms Klarakvarter och en ung flicka hittas död. Det blir upptakten till en jakt genom Europa, där läsaren får svårt att skilja på vem som är ond och god. Maria som är i Stockholm hindras från att ställa frågor runt dödsfallet. Samtidigt som hon försöker få klarhet på hemmaplan är det storpolitik som det handlar om i den europeiska intrigen.

Det är fortfarande en historisk roman med bra känsla för tiden, som använder trettiotalet som en medspelare i intrigen. Allt utan att vara övertydlig med tidsmarkörer. Det är lätt att överbelasta texten med sådana.

Samtidigt måste jag erkänna att jag tyckte bättre om Carl och Maria när de brottades med kriminaliteten i Stockholm. De är tillräckligt intressanta i sig. Nu drunknar de lite i världshistorien. De båda tillhör trots detta mina deckarfavoriter. Genom dem tillför författarna så mycket annat till kriminalhistorien.

NISSE SCHERMAN

Hesselbom och Lihammer

Hesselbom och Lihammer. Foto Johanna Jeansson