Apr 2nd, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till CarolAv Patricia Highsmith
För- och efterord av Patricia Highsmith
The Price of Salt, 1952, utgiven under pseudonymen Claire Morgan
Översatt av Karin Lindeqvist
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7499-811-5, 304 sidor

1952, en tid när moralismen satt i högsätet och kommunismen bekämpades av senator Joseph McCarthy med stor framgång, var knappast ett lämpligt år att ge ut en aningen självbiografisk skildring av kvinnlig homosexualitet. Därför gav Patricia Highsmith ut boken The price of salt under nom de plume. Hon ville inte, enligt sitt efterord, inte bli påklistrad etiketten lesbisk författare lika lite som hon senare ville presenteras som enbart spänningsförfattare, något hon dock aldrig slapp sedan Främlingar på tåg, som skrevs något tidigare, kommit ut.

Patricia Highsmith1948 var debuten Främlingar på tåg ännu inte utgiven och Highsmith var utan pengar och rätt less på sin tillvaro. Hon jobbade extra som stressad expedit på leksaksavdelningen i ett varuhus i New York när en välklädd kvinna kommer dit och köper en docka åt sin dotter. Hightsmith blir blixtförälskad men förädlar och fiktionaliserar förälskelsen i romanform, med början samma kväll. I boken kallar hos sig själv Therese och föremålet för den ömma lågan får namnet Carol.

Highsmiths förlag Harper & Bros fann den färdiga boken alltför kontroversiell för att ge ut den. I stället kom den ut som inbunden bok hos Coward-McCann 1952 och som billig pocket hos Bantam Books året därpå och trycktes därefter om flera gånger på grund av efterfrågan från gaykretsar. Till sist hade den sålts i över en miljon exemplar.

Man kan förstå det eftersom det är en gripande berättelse med ett lyckligt slut, något som stred mot den tidens kodex: skurkar och fala eller avvikande kvinnor skulle helst dö på slutet. 19-åriga Therese aspirerar en karriär som scenograf inom teatern och Carol är en förmögen kvinna som är på väg att skiljas från sin man. Eftersom den inköpta dockan ska skickas som paket har företaget adressen och Therese ger efter för impulsen att skicka ett julkort. Det resulterar i att de träffas för att äta lunch och redan då börjar det slå gnistor dem emellan. Lite senare ger de sig ut på en lång resa längs vida, västliga landskap i Carols bil. De lär genom sina samtal i bilen och över drinkar känna varandra allt bättre och älskar passionerat när de övernattar på motell längs vägen.

Men de är hela tiden övervakade. Carols make har skickat en privatdetektiv att skugga dem och samla bevis mot henne inför den oundvikliga vårdnadstvisten. Vid återkomsten till New York ställs hon inför valet mellan att behålla dottern eller sin nya kärlek.

Highsmith är skicklig på att beskriva relationer och kärlekens mysterier men hon förvandlar också berättelsen till en utvecklingsroman. Therese, som är ett barnhemsbarn, har ingen kontakt med sin mor. Carol, som är lite äldre, blir något av en kombinerad mamma och älskarinna något som får läsaren att känna att det är något som skaver, något som gör personerna levande med brister som man kan hitta överallt i samhället. Båda kvinnorna blir verkliga och Therese utvecklas från en flickaktig 19-åring till alltmer mogen kvinna. För att lyckas med det måste man kanske trotsa samhällets moral och leva efter egna kriterier.

Det tog 40 år innan boken med den nya titeln Carol kom ut under Patricia Highsmiths eget namn. I fjol kom filmen med Cate Blanchett och Rooney Mara som Therese och Carol och nu återutges boken i Karin Lindeqvists svenska översättning från 2006. Boken är djärvare än filmen, så om ni måste välja medium rekommenderar jag det tryckta.

Patricia Highsmith (1921–1995) föddes i Fort Worth, Texas och är mest känd för sina psykologiska thrillers om Tom Ripley – men litteraturhistorien har också kommit att värdera hennes debutroman Främlingar på ett tåg (Strangers on a Train, 1950), som filmades med Alfred Hitchcock som regissör 1951.

Detta är en nyutgåva. Den väckte inte lika stor uppmärksamhet nä den kom 2006, men Dasts grundare Iwan Morelius recenserade den.