CAMERA

Feb 14th, 2008 | By | Category: 2001-2, Recension

Av Eva-Marie Liffner
Natur och kultur 2001

Det här är en utstuderad bok i begreppets bästa mening. Huvudpersonen Johanna ärver släktingen och fotografen Jacobs tillhörigheter. Liksom Johanna var han fotograf och befann sig gärna i förra sekelskiftets London där han umgicks med teosofer. I hans bilder finns något hemlighetsfullt som huvudpersonen vill få klarhet i, så hon reser till England för att forska i det förgångna.

Det har blivit en historisk deckare i John Dickson Carrs anda, ett collage av pussel med från början obegripliga bitar. Man konfronteras med personer från förr, människor med andra referensramar och med driven pedagogik leder Liffner läsaren fram mot ett drama.

Släktingen, visar det sig, har kommit pedofiler på spåren, och den värste av dessa var teosofpastorn Leadbeater. Men Liffner agerar inte lättköpt. Hon verkar ha arbetat mycket med textens rytm och arbetar på flera nivåer. Det existensiella tycks vara viktigt för henne och därmed blir det också viktig för läsaren. I andra romaner brukar berättaren vara det viktigaste – i denna blir hon allt mindre under historiens gång. Vilket kanske kan tydas som att det förgångna kan utredas medan nutiden är svår att dissekera.

HELENA GENBERG



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22