BRYGGAN

May 15th, 2021 | By | Category: 2021-05 maj, Recension

Omslag till BrygganAv Finn Bergstrand
Ultima Esperanza Books, 2021
ISBN 978-91-88263-90-2, mjukband, 219 sidor.

Då har jag lärt mig det också … Komorerna är en liten nationsbildning, bestående av fyra små öar belägna öster om Afrika. Landet har en gloriös historia, dock sedan länge i ett slumrande tillstånd, och dess lilla huvudstad heter Moroni.

Under det 80-tal som skildras i novellen Uppdrag i u-land, en av de längre i Finn Bergstrands fina novellsamling Bryggan, heter Komorernas folkvalde president Ahmed Abdallah. Berättaren, en ung journalist på sitt första u-landsuppdrag, fascineras av att den grupp legosoldater som har till uppgift att skydda presidenten en gång avsatt honom, för att sedan ångra sig och återinstallera densamme. I detta ser berättaren något unikt och nästan idylliskt.

Finn BergstrandHade jag inte googlat hade jag nog trott att Komorerna var ett påhittat land. Det är nämligen så med den här förtjusande (ja, detta måste betonas) lilla boken att man aldrig riktigt vet vad som är verklighet och dikt. Författaren Finn Bergstrand har en bakgrund som ambassadör i UD med placering bland annat i Afrika. Som pensionär har han skrivit några prosaböcker och en deckarserie under pseudonymen Måns Ripa. (Om denne Ripa nämns för övrigt i en av novellerna att han några år tidigare mördats.) Författarens yrkesbakgrund gör sig tydlig i texterna från Afrika medan deckarförfattaren får höras i några kortare kriminalhistorier (som dock i mitt tycke är bokens svagaste inslag).

Kanske är det recensentens egna melankoliska läggning som gör att bokens mer essäartade och filosofiska inslag fäst sig bättre. Till det finaste hör en mycket sorglig berättelse om en relation mellan två gamla vänner, byggd kring fragment ur dagsbokanteckningar från covid-19-året. Samt berättelsen om Karl XII:s misslyckade försök att göra Madagaskar till en svensk koloni.

Allting är som sagt inte alldeles verklighetsförankrat. Jag har väl mina tvivel om att biografrännande var ett vanligt nöje bland studenter i det tidiga 1900-talets Lund, eller att Alzheimers sjukdom då var allmänt bekant, men vad gör det när allt annat är så bra? Den här boken rymmer klokskap, värme och en speciell klurig humor.

Bryggan är utgiven på Ultima Esperanza Books. Små förlag för ofta en kamp för att nå ut. Denna bok förtjänar en större spridning än den sannolikt kommer få. Med denna lilla recension gör jag vad jag kan för att bidra till den.

KARIN TJÄDER