Oct 29th, 2011 | By | Category: 2011-10 okt, Recension

Omslag till Brottsplats Faithful PlaceAv Tana French
Faithful Place, 2010
Översättning Peter Samuelsson
Albert Bonniers Förlag 2011
ISBN 9789100125806, 402 sid, inb

Dublinpolisen Frank Mackey har hållit sig borta från sin familj och de fattiga barndomskvarteren på Faithful Place i mer än ett par decennier när ett privat telefonsamtal får honom att återvända. Spår efter en ung kvinna, Rosie Daly, som försvann i mitten av 1980-talet har dykt upp. Och Frank Mackey konfronteras med frågor om sig själv och sina närmaste som han länge försökt att glömma. Samma natt som Rosie Daly försvann skulle hon ha givit sig av i hemlighet från Faithful Place tillsammans med Frank.

Så ser upptakten till Tana Frenchs senaste roman ut. Det familjedrama som följer – med avstickare in i Dublins kriminalpolis – har det mesta som man kan begära av en välskriven kriminalroman. Men French får ut mer än så av berättelsen. Mot bakgrund av en insupen misär, som satt blodspår i alla familjemedlemmars själar, levandegör hon en strid på olika tidsplan om möjligheterna att bryta sig loss och hitta ett annat sätt att leva.

Att den yttre spänningen (vem är den skyldige?) mattas en bit in i romanen kompenseras mer än väl av den ökande inre spänningen (har ska den skyldige överbevisas och fångas?). Särskilt väl lyckas Tana French med att ge Frank Mackeys lilla dotter Holly en nyckelroll i det sammanhanget. Ett plus också för Frenchs trohet mot den unga Rosie Daly, vars liv, drömmar och död följer läsaren och Frank ända fram till slutet.

PÄR ALEXANDERSSON

Tana French

Tana French. Foto Kyran O'Brien