BROTT OCH TRAKT En kriminell resa genom Sverige

Dec 30th, 2008 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Brott och trakt

Årsbok
Svenska Turistföreningen 2007

Ibland händer det att bokutgivare inte kommer sig för att sända recensionsexemplar till DAST. De flesta av dessa böcker blir inte heller anmälda av oss, men ibland dyker det sent omsider upp verk som verkligen hör hemma i denna skrift. Brott och trakt är en sådan bok. Det är den ett år gamla STF:s årsbok, en digert illustrerad berättelse om platser där det begåtts brott – och varför inte. Turister reser till Ystad, Nora och Stockholm för att se ställen där Mankell, Lang och Larsson placerat fiktiva brott och personer.

Följer man denna bok får man uppleva den ”äkta varan”. Lillhärdal arbetar i sann Arn-anda för att få turister till bygden genom att marknadsföra häxförföljelserna under 1600-talet. Även i detta är Jan Guillou inblandad eftersom han använde händelserna i boken Häxornas försvarare (Pirat 2002) och därefter i TV-serien Häxornas tid (Troja Television 2005).

Mycket har vi läst tidigare i andra verk, tidningar och tidskrifter eller sett på vita duken. Men även om det är så har vissa av författarna till de olika avsnitten i Brott och trakt vinnlagt sig om att hitta nya infallsvinklar – till och med till ett så gammalt våldsdåd som Yngsjömordet 1889 (beskrivet i mängder av artiklar, film av Arne Mattsson och i Brottets Krönika av Carl-Olof Bernhardsson). Det är en berättelse om passion och incest mellan vuxna människor, en familjetragedi, något som också gett Sven Rosells text dess rubrik.

Stig Linnells redogörelse om Tumba-Tarzan är egentligen en tragikomisk historia om en småtjuv – som från början stal av hunger – och som haussades upp till att bli en farlig gangster av polismakten. De brott han begick skulle i dag knappast ens få en notis på en undanskymd insida. Hela hans historia (intressant som ett relativt näraliggande tidsdokument) finns i bokform: Tumba-Tarzan – fri som fågeln av Gunnar Ståhl (Legus 1990).

Mystikern Thurneman/Nilsson och hans brutala gäng Sala-ligan har deckarförfattaren Thomas Kanger försökt – och lyckats – förklara på ett tillfredsställande sätt genom att modernisera sättet att se på historien.

Alla brott utom ett är uppklarade. Om det olösta miljoninbrottet i Vietas, en intressant rififi-historia, har Michael Tjelder fått ihop en spännande drapa.

Det är en intressant bok där varje berättelse avslutas med korta notiser om liknande brott och rekommendationer om resmål.

Taggar: ,