Sep 20th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till BrottAv Ferdinand von Schirach
Verbrechen 2009
Översättning Lena Hammargren
Albert Bonniers Förlag 2011
ISBN 9789100125417, 191 sid, inb

Ferdinand von Schirach är en 47-årig advokat och författare, verksam i Berlin. Han fick sitt genombrott med novellsamlingen Brott, som sedan har följts av an andra samling berättelser i samma stil, Skuld (recension http://www.dast.nu/recension/skuld-4).

I Brott har han utgått från fall som han arbetat med eller stött som advokat. Boken är en sammanställning av elva noveller som alla skildrar mord, rån och andra kriminella handlingar på ett nytt och överraskande sätt, och inte alls som dussinskildringarna i TV eller många olika deckare. Det handlar till exempel om en man slår ihjäl sin maka efter att under hela äktenskapet ha blivit trakasserad av henne. En annan berättelse handlar om en man som dör av hjärtinfarkt hos en prostituerad som vistas illegalt i landet. Hon blir rädd för att utvisas om dödsfallet upptäcks, och får hjälp att stycka liket och begrava det i stadsparken.

Alla novellerna har sin egen särprägel, och är lika fängslande. Det är svårt att sluta läsa, för skildringarna ger sådana nakna inblickar i personers livsöden. Och ändå är det berättelser där författaren blickar tillbaka på något som hänt för relativt länge sedan. Personskildringarna är skissartade och ger aldrig får någon klar bild över huvudpersonerna i novellerna, hur de tänkt, känt eller resonerat. Det är von Schirachs minne som färgsätter personligheterna.  Men det gör inget. Varje novell är ett kondenserat livsöde som ibland slutar lyckligt, ibland inte.

Författarens bakgrund som advokat ger skildringarna både sakkunskap och trovärdighet. Han redogör osentimentalt för det som hänt med humor och empati . Det ger en härlig och spännande blandning av vanliga människor, som av olika skäl utför fruktansvärda handlingar.

Boken är ett oväntat möte med livet i det tyska rättsväsendet och det är ett rent nöje att läsa den. Det tråkiga är bara att den är så snabbläst. Men den är väl värd att läsas om!

Ferdinand von Schirach

Ferdinand von Schirach. Foto Piper Verlag / Paulus Ponizak