Dec 30th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till Brodern från MoskvaAv Matti Rönkä
Hyvä veli, paha veli 2003
Översatt av Janina Orliv
Lindelöws 2012
ISBN 978-91-85379-60-6, 223 sid

Brodern från Moskva är Matti Rönkäs andra kriminalroman i hans serie om Viktor Kärppä, född i Ingermanland och utbildad i sovjetisk underrättelsetjänst efter tjänst i ryska armén. Han är misstänkt för att vara huvudman i den dopinghärva som orsakade stor skandal inom det finska skidlandslaget. Nu kommer dessutom ett kemiskt superheroin in i Finland från öster och tar död på unga missbrukare i Helsingfors. Viktor kontaktas av den tragiske kommissarie Teppo Korhonen, också bördig från ryska Karelen, som vill ha hans hjälp med att spåra det nya giftets källa.

Titelns broder är Viktors äldre bror Aleksej som flyttat till Helsingfors och nu är misstänkt för både heroinsmugglingen och för samröre med ryska maffians Sankt Petersburg-bransch. Viktor vill så gärna hjälpa brodern bli rentvådd.

Matti RönkäRönkä fick i fjol Skandinaviska Kriminalsällskapets pris Glasnyckeln för romanen Med en mördares ansikte så det är klart att jag tog mig an läsningen av denna bok med höga förväntningar, inte minst som Brodern från Moskva lanserades som fristående. Varken det löftet eller förväntningarna infrias helt.

Språket är från början intressant, ett slags svenskfinska med ryska inslag, men man tröttnar snart på den märkliga översättningen. Det är synd för intrigen med den komplexe Viktor som centralgestalt har bäring, liksom beskrivningen av ett finskryskt proletariats försök att överleva med en egen ekonomi och hur rysk maffia försökter infiltrera och få fotfäste.

Son vanligt i den här typen av romaner om smått utstötta människor handlar det mesta om vem det går att lita på och vilka man bör akta sig för. Viktor är inte mindre farlig än sina motståndare och emellanåt väcker han inte hundraprocentig sympati hos läsaren. Inte heller hos sina nya landsmän där Sannfinländarna har svårt att acceptera en människa som varit sovjetisk medborgare.

Det är på sätt och vis en mörk och tung skildring av ett Finland som väldigt få känner till. Någon har döpt Rönkäs romansvit till Helsinki-noir och det är en beteckning så god som någon.

Matti Rönkä har arbetat på tidningar och etermedia i Finland sedan många år.