BRODER GRYM

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Craig Russel
Brother Grimm 2006
Översatt av Björn Linné
Forum 2007

Russel är född i Skottland men har tyskt påbrå och det är Hamburg och Nordtyskland han skildrar i sina böcker om Jan Fabel, utredningsledare i mordkommissionen. I Broder Grym drabbas trakten av en seriemördare, ett ämne man nästan trodde var uttömt. En utmaning, kan man säga, och till med i poliskollektivet kommer man att tänka på filmer som När Lammen Tystnar och Hitchcock’s Psycho. Författaren har emellertid hittat en alldeles egen, fantasieggande utgångspunkt och det hela utvecklar sig till ett sant nöje att följa.

Russels bok är småputtrig och charmig, vilket däremot inte gäller för huvudpersonen Jan Fabel, som förresten tituleras ”Herr kriminalhauptkommissar”. Fabel framstår som en gravallvarlig tråkmåns som på tyskt maner är noga med att följa befälsordningen och diverse reglementen. Inte konstigt att förra äktenskapet sprack, även om han nu har lyckats få ihop det med en ny dam som är närapå kollega.

Å andra sidan tar han sitt personalansvar på fullaste allvar. Efter att i en tidigare bok ha förlorat en av sina medarbetare i ett skottdrama, har han i denna ett sant pyssel att hitta en ersättare. Det gäller att få någon som förutom att vara en bra polis, även med sin personlighet och karaktär kan bilda en effektiv enhet tillsammans med de övriga lagmedlemmarna i teamet. Fabel är därvidlag inte en sämre coach än Svennis. Bokens titel anspelar på bröderna Grimm, Tysklands nationalskatt, och Russels seriemördare låter sina dåd referera till Grimms sagovärld. Parallellt har en fantasyförfattare i Hamburg skrivit en bok om sagobröderna (påpassligt nog); en fiktiv historia där en av bröderna inte bara dokumenterar gamla tyska folksägner utan även iscensätter dem i form av mord. Fantasyförfattaren har också kokat ihop en teori om att fiktiva berättelser om verkliga personer till slut blir till den förhärskande sanningen. Fabel diskuterar teorin med en bekant som är bokhandlare. ”Du och jag skulle alltså i en dimension bara vara fiktiva personer?” frågar sig Fabel och inför på så sätt en sorts meta-känsla i handlingen. Saga och verklighet vävs ihop och när morden blir hett nyhetsstoff säljer fantasyförfattaren fler böcker. Ett par avsnitt ur denna fiktiva Grimm-bok ingår i handlingen att läsa och man kan konstatera att det verkligen är en torftig skröna, trots alla sina vidhängande fakta om tyska sagor och sägner.

Torftig kan man dock inte kalla Russels bok, som man gärna tillbringar sina lediga stunder med. Dessutom har den ett mycket logiskt slut som fungerar som knorr.

LEIF WOXLIN