BRÖDER

Aug 11th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till BröderAv Jonas Trolle
Leopard Förlag, 2017
ISBN 978-91-7343-720-2, 351 sidor

När Jonas Trolle för tre år sedan kom med boken Jakten på Kapten Klänning imponerades jag av berättelsen om hur han, som vikarierade som chef på City-polisens människohandels-sektion i Stockholm tillsammans med sina utredare lyckades gripa den brutale och pedofile polischefen Göran ”Kapten Klänning” Lindberg efter en lång och i stora delar hemlighållen jakt år 2010 till sist fångade sitt byte innan Lindberg hann med att förgripa sig på en 14-årig flicka i Dalarna.

Jonas TrolleMen boken Bröder visar Trolle att han också duger till att skriva skönlitterär fiktion även om han också här lutar sig stadigt mot det han upplevt i arbetslivet.

Under 1980- och 1990 talet växer bröderna Erhan och Robin upp i förorten Jordbro i Haninge kommun söder om Stockholm i en miljö karaktäriserad av missbruk och kriminalitet. Den lyckat kriminelle Erhan ser ut att ha kommit upp sig i samhället, flashar med sedlarna, kör en fin bil och har eget bankkonto medan småtjuven och ständige underhuggaren Robin fortfarande bor kvar hemma med mamma. Egentligen har ingen av dem en chans i längden och deras framtidsdrömmar får skrinläggas.

Berättelsen utspelar sig under en tid när värdetransporter ideligen rånades och Ethan, Robin och deras kompisar är några av alla kriminella entreprenörer som utför en hel del av dem. Ethan bestämmer och Robin lyder order vilket efterhand gör att de utsätter sig för allt större risker något som tär på deras ömsesidiga relation. Till sist spricker vänskapen och blir dess mordiska motsats.

Trolle har skrivit en roman om girighet och begäret att hävda sig och han gör det med all den insikt en luttrad polis skaffat sig om kriminellas mentalitet. Samhällskritiken är emellanåt bitande och polisen och deras insatser skildras i allmänhet inte heller så rosenrött. Det finns givetvis spänning och välskrivna porträtt i boken men när det gäller unga brottslingar och deras framtid andas romanen mest uppgivenhet.

Jonas Trolle är kriminalkommissarie och polis sedan drygt 20 år tillbaka, bland annat som operativ chef vid Länskriminalens spaningsrotel i Stockholm.