Mar 13th, 2016 | By | Category: 2016-03 mars, Recension

Omslag till Bro bro brejaAv M. J. Arlidge
Pop Goes the Weasel, 2014
Översatt av Lena Kamhed
Lind & C0, 2015
ISBN 978-91-7641-482-4, 372 sidor

Författaren började sin karriär inom brittisk TV med början i den populära, långlivade såpan Eastenders för att sedan hamna i filmbranschen både som manusförfattare och skådespelare. Efter att ha startat eget produktionsbolag har han legat bakom fler framgångsrika brittiskadeckarserier för TV. Det är inte konstigt att Bro Bro Breja i nästan än högre grad än föregångaren Ole Dole känns som gjord för rörliga bilder.

Hans huvudperson, kriminalkommissarie Helen Grace, blir satt att utreda ett fall som tycks som taget ur den svenskdanska Bron. En alldaglig man hittas i ett industriområde med hjärtat utskuret. Denna kroppsdel har placerats i en kartong och avlämnats vid familjens ytterdörr. Ett så utstuderat brott tyder enligt Grace på att fler följer och, mycket riktigt, snart hittas både ett andra och ett tredje offer.

M J ArlidgeDet finns ytterligare ett vanligt film- och TV-tema i den välskrivna – och så vitt jag kan förstå, väl översatta – historien: huvudpersonen brottas med ett personligt bekymmer, i det här fallet sorgen efter sin systers frånfälle, och yrkesmässiga problem i form av illvilliga kolleger på polishögkvarteret. Men hon ger sig inte. Ett spår är en internetsajt där karlar betygsätter prostituerade vilket leder henne på en förhörsturné där de hon talar med inte är så förtjusande
Familjemänniskor som de vill ge sken av.

Det känns som att fallet som löstes i Ole Dole banade väg för den intrig som är bärande i Bro Bro Breja. Helen Grace har utvecklats och jag gillar valet av spelplats – Southampton – i denna seriemördareroman. Grace har en inneboende tuffhet som gör att hon kan konfrontera dem som är emot henne.

Matthew Arlidge föddes i London 1974 och gick i skola i England och Indien innan han lärde sig film och TV vid universitetet i Bristol.

BJÖRN ENMAN