BRINNANDE BROTT

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1996-1, Recension

Av Kjell E. Genberg
Alibi-magasinet/Pulp fiction 1995

Alibi-magasinet var en framgångsrik kioskdeckarserie som föddes för 50 år sedan och nu återuppstår. Först ut med en kortroman i nya alibi-magasinet är Kjell E. Genberg med thrillern Brinnande brott.

Carina Brundin har tillsammans med väninnan Marjatta Koskinen köpt en litet sommarställe. Första sommaren skall Carina få ha stugan för sig själv eftersom Marjatta är på långresa. När Carina återvänder till stan efter ett besök på sommarstället brinner stugan ner. Man hittar ett förkolnat lik bland stugresterna, och väninnan Marjatta är ju försvunnen, Carina blir anklagad för att ha mördat sin väninna, men släpps när det visar sig att det upphittade liket är en helt annan person som troligtvis legat gömd länge i stugan.

Nu börjar Carina leka detektiv och far tillbaka till byn där stugan legat. Hon känner sig kränkt av att ha anklagats för mordbrand och av vissa polismäns behandling av henne. Hon lovar sig själv att ta reda på vem den skyldige är, och hon är säker på att svaret finns i byn.

Romanen är välskriven och lättläst och det finns många roliga och trovärdiga beskrivningar av byinnevånarna. Thrillern är skriven med ”romantiska förtecken” enligt författaren. Men jag undrar; kan man verkligen bli passionerat förälskad och utföra så passionerade handlingar under de omständigheter Carina befinner sig i? Ja, kanske, åtminstone i böckernas värld.

HELEN STENBACK