BRÄNNVINET, BÖSSORNA, BILAN

Dec 5th, 2018 | By | Category: 2018-12 dec, Recension

Omslag till Brännvinet, bössorna, bilanAv Kjell E Genberg
Saga Egmont förlag, 2018
ISBN 9788711749487, ebok

Som e-bok och ljudbok har nu Kjell E Genbergs dokumentärroman Brännvinet, bössorna, bilan utgivits på Saga Egmont förlag. Även om den inbundna bok som 2005 gavs ut av Förlags AB Gondolin erbjuder en trevligare läsupplevelse är det ett gott initiativ att tillgängliggöra denna märkliga historia för en ännu större publik. Med fiktionens hjälp skildrar Genberg de så kallade ”Mossbomorden” som inträffade i de mörkaste delarna av Hälsingland 1892. Två poliser mördades när de skulle sätta åt en lönnkrögarfamilj i samhällets yttersta utkanter. Protagonisten heter Per Johan Pettersson. Det är en sällsynt slug figur – en svårt handikappad ung man som med förvridna lemmar hoppar runt med krycka och jävlas med myndigheter och lagens förlängda arm. Hans namn är för evigt inskrivet i ett sorgesamt kapitel i historieböckerna, eftersom han var den siste norrlänning att avrättas i Sverige.

Kjell E GenbergDet var andra gången skarprättare A G Dalman fick använda sin yxa, och det måste ha varit en gripande föreställning. Till saken hör nämligen att Pettersson under sina sista veckor i livet blev frälst. Detta var nu inte ovanligt bland dödsdömda vid denna tid, men just över Petterssons öde vilar ett särskilt starkt vemodets skimmer. Det var ett liv i ständig misär, marinerat i hembränt och kantat av misshandel som kröntes och avslutades med golgatavandringen fram till schavotten. Han fick hjälp med att lägga sig ned, men kunde på grund av sitt handikapp inte komma till rätta på stupstocken. Somliga tyckte sig emellertid se att den lytta kroppen, just innan det dödande hugget föll, rätade ut sig, som vore det ett tecken att syndaren slutgiltigt vederfarits den så eftertraktade nåden från frälsaren. Dagarna innan hade Pettersson i sin dödscell sysslat frenetiskt med sitt miniatyrbibliotek bestående av kristen uppbyggelselitteratur.

Romanen följer en av författaren väl inarbetad stil som påminner om den som framträdde i den långa romanserien Rallarliv. Berättelsen osar av sur mäsk och svulstiga samlag. Punschdrickare och romantiker göra sig inget besvär. Möjligtvis kunde Genberg ha åstadkommit en mer hjärtskärande berättelse om fokus i högre grad riktats mot Petterssons omvändelse. Istället får rättegångsförhandlingarna lite väl mycket utrymme. Det är dock en petitess i sammanhanget, eftersom helhetsintrycket är att detta är en alldeles utmärkt dokumentärroman som är rakt och enkelt berättad. Här utmärker sig Genberg i förhållande till liknande dokumentära och skönlitterära skildringar av de sista avrättningarna i vårt land, som allt för ofta ägnas åt långrandigt psykologiserande grubblerier.

ISAK LIDSTRÖM