BORTA FÖR ALLTID

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Harlan Coben
Gone for good 2002
Översatt av Lennart Olofsson
Forum 2003

Will Kleins mor dör i början av berättelsen. Hans bror är försvunnen sedan många år, misstänkt för att ha mördat Wills flickvän Julie. Modern antyder innan hon dör att brodern fortfarande är i livet, och att hon träffat honom. Så inleds denna händelserika amerikanska deckare.

Will avgudar sin äldre bror, och vill gärna tro modern. Han har aldrig riktigt accepterat att brodern skulle kunna begå ett brott. Will har en ny flickvän, Sheila, som oväntat försvinner, något som blir inledningen till en serie omstörtande händelser. Han beslutar sig nu för att gå till botten med de egendomliga försvinnandena, vilket för honom kors och tvärs över landet, mellan olika epoker och till varierande sociala miljöer. När han till slut står med svaret i sin hand, har han inventerat hela sin barndom, sin bekantskapskrets och han har vänt ut-och-in på sig själv flera gånger.

Den här berättelsen har ett bra tempo, ett driv framåt och den är lättläst och spännande. Men den är samtidigt som en såpa; det händer väldigt mycket på kort tid, men händelserna bär allt mindre trovärdighetens prägel allteftersom berättelsen fortskrider. Mot slutet har identiteterna växlat inte bara en gång, utan flera, och det känns som om författaren haft ett sjå att ta ekvationen att gå ihop på slutet. Nödlösningarna är tydliga. Även karaktärsteckning och gestaltning går lite i säpoperans tecken; här finns tydliga drag av sentimentalitet och romantik. Sammanfattningsvis är det här en ganska enkel berättelse, men spännande och med ett bra tempo.

KERSTIN WALL