BONNIERS STORA FILM & VIDEOGUIDE

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-3, Recension

Av Maltin, Blomkvist, Axelsson
Bonnier Alba 1995

Maltins standardverk i svensk version. Med svenska tillägg. En utmärkt idé. Som dessvärre förfuskas rejält. För det första innehåller senaste Maltin 19000 filmer, medan den svenska upplagan består av 6500 listningar. En ”viss” skillnad.

Jag utförde ett litet test:

Hade just sett italienska ”In på bara huden” på video (mycket bra) och dessutom nyligen fått tre andra europeiska s.k. kvalitetsfilmer på mitt bord: norska ”Frida – med hjärtat i handen”, tyska ”Jag är min egen kvinna” och spanska ”Den röda ekorren”. Av dessa fyra faktiskt ganska välbekanta verk är enbart den sista omnämnd. Vilket påvisar att samtliga författare främst försvarar sina egna språkområden. Synd.

Vidare vimlar den svenska utgåvan av slarv- och korrekturfel. Rutger Hauer-älskare som jag är, sökte jag en film som på video finns utgiven under titeln ”Dödsmatchen” (”Salute of the Jugger/Blood of Heroes”). Denna film lär enligt vår svenska redaktion även ha visats på bio i vårt avlånga land, vilket var mer än vad jag visste, och då benämnd ”Drömmatchen”. Hrm… tillåt mig tvivla, men låt oss för enkelhetens skull tro på just dessa uppgifter; vad jag däremot absolut inte köper är att filmens speltid skulle vara 101 minuter, speciellt som anglo-saxiska Maltin anger 90 minuter, och den videoversion jag själv sett var rejält censuranfrätt. Ett exempel – och det finns fler. Många fler.

Summa summarum, är det tveksamt om den svenska utgåvan försvara sitt pris kring 400 kronor. Mitt tips är: spara slantarna tills den reviderade versionen dyker upp. För en sådan behövs.

CYRIL TÖNISBERG