BÖGARNAS ZARAH – diva, ikon, kult

Feb 16th, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Bögarnas Zarah

Av Tiina Rosenberg
Normal Förlag 2009

Jag har aldrig varit intresserad av schlagerfestivalen men har gillat Zarah Leander ända sedan första gången jag hörde henne på 78-varvsskiva. Följer jag de ”regler” som antyds i denna bok är jag tydligen både homofob och kryptobög.

tiina rosenberg

Rosenberg funderar i sin akademiska text en hel del över begreppet guilt by association. Zarah – som skulle ha fyllt 100 i år – var inte flata (vad man vet) men enligt Rosenberg älskas hon av dagens bögar för att hon stod för ”lustprincipen”, ett uttryck jag hittills varit obekant med. Hon förknippas med en nostalgisk magisk längtan efter något som egentligen aldrig funnits men har upplevt ett lidande och ett utanförskap som de homosexuella känner igen sig i. Leander och andra divor pekade på njutningsfyllda och narcissistiska fantasier om andra världar och andra sätt att vara på. De extraordinära stjärnorna, och dit kan Zarah räknas, kännetecknas av sexuell tvetydighet (Rosenberg använder ordet ambiguitet) i både framtoning och prestation, vilket tilltalar en viss sorts människor. Homosexualitet är nämligen, enligt författaren, inte enbart samkönad sexualitet utan också överdriven narcissistisk livsstil. Tänk Pridefestivalen.

Zarah Stina Leander föddes med efternamnet Hedberg den 15 mars 1907 i Karlstad och dog 23 mars 1981 i Danderyd. Hon ligger begravd på Häradshammars kyrkogård på Vikbolandet. Hon var gift tre gånger, först med skådespelaren Nils Leander (med honom fick hon två barn), sedan med journalisten Vidar Forsell och till sist med sin ackompanjatör pianisten Arne Hülphers.

Efter att ha varit bejublad sångerska och filmstjärna i Tyskland under andra världskriget hade hon först svårt att komma tillbaka som artist i Sverige. När hon väl gjorde det blev hennes comeback mycket lyckad, till stor del beroende på hennes självironi och på de sånger som passade henne så väl eftersom de specialskrivits för henne.

Hon var på många sätt överdriven som scenartist, lång och kraftfull med en djup sångröst som beledsagades av typiska gester. Hon älskades av sin publik, fick vada i blomsterhav efter konserterna. Andra var inte så förtjusta eftersom de inte kunde glömma att hon skapat sin position och förmögenhet hos nazisterna.

Men Rosenberg skriver om mer än bögarnas ikon. Hon berättar också om andra personligheter som blivit fenomen inom gaykulturen. För att bli ett sådant krävs att artisten fyller ut sin speciella nisch och privat framstår som mer mytisk än verklig.

Tiina Rosenberg har grundligt gått igenom arkiven och läst anekdoterna (många, många) om Zarah liv. Det är en intressant analys hon gjort, kanske mer intressant genom den påverkan Zarah fått på vissa människors tankar än som fungerande biografi.

KJELL E. GENBERG

Taggar: , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22