Jun 10th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Bödelns sångAv James Oswald
The Hangman’s Song, 2014
Översatt av Gunilla Roos
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7645-854-9,420 sidor

Denna bok bör inte förväxlas med Norman Mailers bok med samma namn från 1979, verklighetsskildring från Utah i USA om Gary Gilmore som utan egentliganledning mördade två människor, dömdes till döden men vägrade överklaga domen. Han sköts av en exekutionspatrull 1977.

Den brittiske författaren James Oswald kommer här med sin tredje roman om kommissarie Tony McLean vid kriminalpolisen i skotska Edinburgh. Han är fullt upptagen med en utredning om trafficking och prostitution som inbegriper en mördad hallick när han kallas till vad som från början ser ut som självmord. En ung man tycks ha hängt sig i hemmet men det underliga självmordsbrevet får kommissarien att dra öronen åt sig. Hela historien verkar ha en anknytning till det övernaturliga och McLean som fortfarande han känningar av att han och fästmön Emma nästan förlorade livet i Oswalds tidigare verk Själarnas bok blir ännu mer förbryllad när man finner ännu en hängd man i närheten av ett annat misstänkt meddelande. När ett tredje offer uppdagas blir han säker på sin sak. Något mycket ont har uppenbarat sig i Edinburgh och det tycks ha anknytning till honom själv.

Hans arbete försvåras dessutom av att hela den skotska polisen håller på att omorganiseras. Polisdistrikt ska slås samman och dessutom har hans ovän i kåren Charles Duguid blivit hans överordnade och har sett till att förpassa honom till sedlighetsroteln, vars budget inte är den bästa. Chefen muttrar över att de egentligen inte har råd att utreda de där hängningarna, som ju faktiskt kan vara självmord.

Intrigen är riktigt komplicerad och känns emellanåt som om författaren kämpat för att tränga in så många element som möjligt mellan pärmarna – både i utredningsarbetet och i McLeans privatliv där Emma nu vaknat ut sitt koma och ska behandlas hemma hos honom. Men han lyckas riktigt väl med att hantera sitt intrigbygge. Det är sällan läsaren hinner dra efter andan i denna bok som kräver snabb läsning för att man hela tiden vill veta hur det ska gå.
Särskilt Tony McLean är väl beskriven – en stark huvudperson med integritet, smart och stilsäker – men också hans kolleger är tecknade som människor med alla dess fel och brister. Fast … ibland känns några av bristerna onödiga.
Vid sidan av sitt författarskap  driver Oswald en boskapsfarm i skotska North East Fife.

BJÖRN ENMAN

James Oswald