Dec 7th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Neil Young HarvetsHARVEST
Av Sam Inglis
Harvest, 2003
Översatt av Stig Hansén
Lindelöws Bokförlag, 2016
ISBN 978-91-87291-64-7, 126 sidor

Inglis bok om Neil Youngs LP Harvest  kom visserligen ut kort före Polizottis krönika över Dylans Highway 61 Revisited men så här i Nobelveckan tar jag mig friheten att lägga 2016 års Nobelpristagare i litteratur först. Dylan (född som Robert Zimmerman) spelade in skivan om denna vid sidan av Route 66 mest legendariska vägen i USA. Till skillnad från 66:an som ursprungligen gick från Chicago i Illinois till Santa Monica i Kalifornien [och odödliggjorts i Bobbt Troups låt (Get Your Kicks On) Route 66] går 61:an, ”The Blues Highway”, från gränsen till Kanada hela vägen till New Orleans inte långt från Mexikanska golfen. Dylans hyllning till vägen spelades in i mitten av 60-talet och ingick in en berömd trilogi skivor som gjordes mellan åren 1965–66. Där ingick också Bringing It All Back Home och Blonde on Blonde.

Mark PolizottiPolizzotti (bilden tv) berättar om Dylans betydelse för den moderna musiken och det poetiska inom den del av rockmusiken han kommit att företräda efter tiden som folkmusiker i New York, dit han liftade från Duluth i Minnesota för att förhoppningsvis slå igenom. Vilket han kom att göra med besked och därefter gjort musik i flera genrer, alltid uppbackad av eminenta musiker. Men författaren berättar inte enbart om musiken och texterna som kom att ge honom Nobels litteraturpris (och tidigare Polarpriset) utan dissekerar även tankarna bakom verken.

Mark Polizzotti, som är bosatt i Boston, har också givit ut andra musikböcker, som Revolution of the Mind: The Life of André Breton och Los Olvidados. Han har vidare översatt flera romaner av 2014 års Nobelpristagare Patrick Modiano till engelska.

* * *

Sam InglisSam Inglis (bilden th) bok om Neil Youngs inspelning av albumet Harvest 1972 andas likartad respekt för upphovsmannen som förfärdigades sedan han haft storslagen framgång med låten Heart of Gold. På sätt och vis är det en märklig musikprodukt. LP:n har fortsatt att sälja i stora upplagor utan att någonsin fått fullt gillande av normgivande kritiker eller ens av Youngs minst kritiska följare. Något som kan bero på att flera låtar hade drag av countrymusik. Inte ens Young själv tycks vara säker på vad han ska tycka om sitt fjärde album.

Sam Inglis utforskar omständigheterna bakom färdigställande av verket Harvest, den inspelningsteknik som användes och de trick som fick Youngs gitarr att låta som om han spelade på två samtidigt. Förutom Young på sång deltog också David, Crosby, Graham Nash, Linda Ronstadt, Stephen Stills och James Taylor. Dock aldrig samtidigt. 1972 blev albumet USA:s bästsäljare #1.

Gitarristen Sam Inglis lär ha växt upp i en vattenkvarn i obygden. Som tonåring började han göra inspelningar på en 4-kanals bandspelare, blev fil dr i filosofi och så småningom grammofonproducent samt redaktör för musiktidningen Sound on Sound.