BN! BONNE NOUVELLE nr 1 2013 tema skräck

Jun 9th, 2013 | By | Category: 2013-06 juni, Recension

Omslag till BN!Det sägs att novellen är på väg tillbaka och i varje fall skrivs det en hel del noveller. Huruvida någon också läser noveller återstår att se. Ett initiativ i rätt riktning är pockettidningen BN! Bonne Nouvelle (http://bonnenouvelle.se) som i mars kom med ett nummer där temat i ”antologins” andra avdelning är skräck.

Malin Bergman Gardskärs ”Jakten” är i jag-form. Hennes jag-person är en vampyr, som funnits i Stockholm i 700 år, (kanske rentav en kompis till grundaren Birger Jarl). Vampyren jagar sina offer på T-banan i Stockholm och beskrivningen av hur han hypnotiserar en liten grabb som sitter snett emot honom är lagom hemsk. Men vampyren är på jakt efter smaskigare offer och hittar en flicka. Tyvärr behöver man inte vara särskilt beläst för att gissa slutet. Gardskär har inte lagt sig vinn om att överraska läsaren med det där oväntade slutet, det som kännetecknas av O. Henrys knorr. Men det är inte för sent. Hennes uppslag med en stockholmare som jagar offer i 700 år är inte dum och skulle kunna ligga till grund för en roman eller en serie noveller från olika århundraden och varför inte en TV-serie.

Micke Lindquists två mycket korta bidrag till samlingen, ”TuggummiPOP” och ”Såpopera” påminner närmast om prosadikter. Det handlar om ögonblicksbilder, inte om noveller i vanlig bemärkelse. Något liknande kan sägas om Elin Tavér Blanks ”Ögat”, som närmast är en dikt. Blank använder samma metod som Walt Whitman i Leaves of Grass (1900).  Många rader inleds på samma sätt, vilket tillför texten en viss rytm.

Jan-Erik Ullströms ”Frostnatt” är författad i gammal god skräcktradition med närhet till den lokala hembygdsskrönan; tredje person singularis, berättelsens vanligaste uttryckform, men slutet är konventionellt och lätt att förutse.  ”Tracy Millers hus” av Erica Josefsson och ”Tidvatten” av Daniel Ström” tillhör de bättre novellerna och ”Ler” av Charlotta Bävholm är direkt läbbig.

Som helhet skulle jag vilja påstå att vi här har ett antal lovande författare, men att många gör det lätt för sig i stället för att ta det där rejäla greppet, tänka igenom handlingen, lirka fram intrigen, mejsla ut gestalterna, putsa dialogerna. Och det oavsett om det handlar om mycket korta texter eller noveller av mera normal längd. Totalt handlar det om 19 noveller.

BERTIL FALK