Dec 8th, 2019 | By | Category: 2019-12 dec, Recension

Omslag till Blommor över helvetetAv Ilaria Tuti
Fiori sopra l’inferno, 2018
Översättning Helena Monti
Bazar, 2019
ISBN 978-91-7028-525-7, inbunden 351 sidor

”Sensationell italiensk deckardebut!” utropar förlaget Bazar på omslaget till Blommor över helvetet av Ilaria Tuti, och redan efter att ha läst några kapitel i boken är jag beredd att instämma i den löftesrika reklamen, även om jag inte är någon expert på den italienska deckarutgivningen. Det här är helt enkelt en sällsynt spännande och välskriven roman. Dessutom utspelar den sig i en trolsk och suggestiv miljö, nämligen i alperna i nordöstra Italien.

I skogen utanför Travenì, en svåråtkomlig liten by vid gränsen mot Österrike, finner man en mördad man liggande i snön, naken och med utrivna ögon. Kriminalkommissarien Teresa Battaglia, en erfaren polischef i 60-årsåldern, rycker ut med sitt team från polisdistriktet i närmaste större stad, Friuli, för att leda mordutredningen tillsammans med Travenìs lokala polisstyrka.

Ilaria TutiTeresa inser snart att den djupa uråldriga skogen, som omger den lilla alpbyn, döljer en avgrund av ohyggligheter under den idylliska ytan. Och ingen av byborna är beredd att avslöja något om ortens mystiska historia för de utsocknes polisutredarna, trots att det snart står klart att fler riskerar att falla offer för den okände mördaren. Istället sluter sig lokalbefolkningen tillsammans omkring traktens gemensamma hemligheter. Snart inträffar det ytterligare mord med bestialiska inslag i området, utan att den samlade polisstyrkan förmår förhindra dem.

Trots att hon motarbetas av både bybor och av den lokala poliskåren lyckas Teresa Battaglia till sist lösa fallet med de märkliga morden, till stor del tack vare hennes nye medarbetare, kriminalinspektören Massimo Marini, som Teresa genom hela boken försöker uppfostra till en lojal medlem i hennes team, genom tillrättavisningar och burdus ordergivning. Samtidigt brottas Teresa med sina privata problem och med en sviktande hälsa, både fysiskt och psykiskt.

När romanen slutar har jag som läsare uppslukats helt av både Teresa och Massimo och av den sällsamma alpvärlden i nordöstra Italien. Det är därför med största tacksamhet jag noterar att Blommor över helvetet är den första i en planerad serie thrillers om Teresa Battaglia. Eftersom författaren Ilaria Tuti är bosatt och uppvuxen i Friuli i nordöstra Italien, det vill säga just i den trakt som hon skildrar så suggestivt i sin debutroman, kan vi säkert också hoppas på att få fler fina miljöskildringar från denna spännande del av Europa.

LENA LUNDGREN