Apr 7th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till BlodsfejdAv Conn Iggulden
War of the Roses: Book Three. Bloodline, 2015
Översatt av Hjalmar Manfred Svensson
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-014101-1, 389 sidor

Redaktör Genberg bad mig recensera denna bok. Jag protesterade och förklarade att mina intressen låg närmare science fiction och fantasy. Engelskt 1400-tal har väl samstämmigheter med fantasy, tyckte han. Efter att nu ha läst boken inser jag att han har lite rätt. Det är blod och skam och intriger som inte ligger fantasyn efter. Dessutom är Iggulden en författare som kan skriva spännande och måste ha studerat tiden och personerna grundligt. Jag är benägen att på biblioteket låna de tidigare delarna i serien.

Rosornas krig är samlingsnamnet för flera inbördeskrig om Englands tron åren 1455–1485 mellan ätterna Lancaster och York och kommer sig av de emblem som valdes av de båda kungaätterna: Lancasters röda och Yorks vita ros. Bör alltså inte förväxlas med det s. k. Rosornas krig som varit namnet på olika konflikter hos Socialdemokraterna i Sverige. Astrid Lindgren använde sig av den engelska förebilden när hon skrev om riddarlekarna i Kalle Blomkvist där Kalle, Eva-Lotta och Anders i Röda Rosen kämpar om Stormumriken med Sixten, Jonte och Benka i Röda Rosen.

I Lindgrens bok var inte så mycket på blodigt allvar. Det är det desto mer i Conn Igguldens oerhört händelserika och spännande roman Blodsfejd. Söndagen före påsk 1461 stod det bittra slaget i rasande snöstorm vid Towton i engelska Yorkshire, den blodigaste batalj som någonsin utkämpats i önationen. 28 000 män dog detta dygn – en procent av befolkningen som då uppgick till tre miljoner själar.

De ledande blåblodiga gestalterna är inga söndagsskolepiltar precis. Huvuden spetsas och placeras väl synliga på stadsmuren. Av politiska skäl blir både släktingar och fiender dödade, det är inte utan att man känner igen drag i fantasyromanernas onda män med onda avsikter. Men Iggulden skriver också om de andra, de som inte är onda och har fler mänskliga känslor. De flesta är inte instabila och världsfrånvända som kung Henry VI som sitter inspärrad hos fienderna av klanen York. Eller hämndlysten som hans orädda hustru Margaret av Anjou. Här finns mängder av bifigurer, alla gediget och psykologiskt trovärdigt beskrivna.

När snön börjar falla har dramat tagit som ödesmättade början och två arméer är på väg mot det fält vid Towton nära York där striden ska utkämpas och beskrivas av författaren på ett – åtminstone för mig – blodisande sätt.
Det är gripande, hemsk, fascinerande och spännande på samma gång och jag är glad att jag fick denna historiska roman i min hand.

Conn Iggulden föddes 1971 och innan han blev författare på heltid arbetade han som lärare i engelska. Han bor utanför London med sin fru och två barn.

ÅSA PETTERSSON