BLODSARV

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Denise Mina
The Field of Blood, 2005
Översättning Boel Unnerstad
Minotaur 2006

Det börjar trevande, två olika tidsperspektiv vävs samman, men läsaren får vänta på förklaringar. Tidsperspektiven är dessutom inte kronologiska. Huvudberättelsen, med den unga tidningsvaktmästaren Paddy Meehan som huvudperson och ur vars perspektiv vi får berättelsen, handlar om hur hon (för hon gillar inte sitt namn Patricia och har alltid kallats Paddy) drömmer om att bli journalist, kämpar med sin övervikt och sin strikt katolska familj och sin fästman som inte gillar att hon vill bli något annat än hemmafru. Det utspelas i Glasgow, 1981, en period då det mesta var på väg nedåt i staden.

En liten pojke hinns mördad, och snabbt grips två andra pojkar, inte så värst mycket äldre. Men Paddy undrar över omständigheterna och börjar sin journalistiska snokande. För hon minns hur Paddy Meehan, en äldre släkting, dömdes på dåliga bevis och blev frisläppt många år senare sedan en journalist skrivit en bok om fallet. Och den delen av berättelsen är riklig, fallet Paddy Meehan beskrivs i författarens efterord. Det är den berättelsen som i småbitar interfolierar huvudtemat.

Men detta är inte en rak historia om duktig journalist som gräver fram sanningen, verkligheten är mycket krokigare. Den mest intressantare berättelsen handlar om unga Paddys frigörelse, både från fästman, föräldrar och mindervärdeskomplex, och hur hon vågar sikta högre. Men det är ingen lätt väg.

Ett par andra ”huvudpersoner” är interiörerna från en tidningsredaktion och staden Glasgow, med religiösa motsättningar och stora klassklyftor.

Man läser, orolig för hur det skall gå, inte minst för hur unga Paddy skall klara sig. Det är spännande, inte så mycket traditionell ”action”, men mycket spel mellan människor. Och om Denise Mina gör som med sin förra huvudperson kan vi hoppas att få följa Paddys utveckling.

LEIF-RUNE STRANDELL