May 23rd, 2015 | By | Category: 2015-05 maj, Recension

Omslag till Blod på snöAv Jo Nesbø
Blod på snø, 2015
Översatt av Per Olaisen
Piratförlaget, 2015
ISBN 978-91-642-0434-9, 182 sidor

Nesbø påstås i förlagsreklamen vara världens för tillfället mest läste författare vilket möjligen kan vara sant när det gäller kriminallitteratur. Han förknippas mest med sin huvudfigur Harry Hole och de läsare som gillar honom kommer kanske att resa ragg när de öppnar den nya boken. Den har förvisso en titel som skulle passa en Harry Hole-utgåva men titeln är också allt som påminner om en sådan. I stället har denne norske författare gett sig på en nygammal genre, den som i Sverige fått det smått nedvärderande namnet kiosklitteratur.

Jo NesbøKiosklitteratur kallades det mesta av den spänningslitteratur som kom i pocket- eller häftesform mellan cirka tidigt 50-tal fram till 70-talets senare del. Men fenomenet fanns långt tidigare och kallades då billigböcker. På 1830-talet kom Lars Johan Hierta och andra förläggare på att ge ut romaner uppdelade i häften, ett slags följetongsförfarande som blev en stor framgång. Ett förlag med stora upplagor var B. Wahlströms och det är deras serie Manhattan – marknadsförd som ”de stora deckarna i det lilla formatet” – som jag mest kommer att tänka på när jag läser Blod på snö. Den har likheter med de historier som producerades av Mickey Spillane, Donald Hamilton, Walt Sheldon och James Hadley Chase med flera skribenter som sedermera blev erkända som författare. De skrev hårdkokt från en amerikansk verklighet, ofta med en jag-berättande huvudperson.

Nesbø gör något liknande och har förlagt sin historia till Oslo i julmånaden 1975 och håller nästan kioskboksformat med bokens 182 sidor. Huvudperson är Olav Johansen, något dyslektisk hyrmördare med en dyster bakgrund, insyltad med den norska huvudstadens knark- och prostitutionsgangster Daniel Hoffman. Åt honom mördar han konkurrenter och allt är gott och väl fram till dagen då Hoffman begär att Olav ska likvidera hans hustru som skaffat sig en älskare. Allt i en miljö där man fortfarande går ut och ringer från telefonkiosker och dyslektiker läser klassiker.

Som alltid skriver Nesbø elegant och effektivt fast det känns som om han hämmats av det kortare formatet. Men den kärlekshistoria som finns i Nesbøs i övrigt blodiga pulp fiction-berättelse är en underbar kontrast till Olavs försök att överleva i Oslos grymma undre värld.