BLIND GUDINNA

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-3, Recension

Av Anne Holt
Blind gudinne 1993
Översatt av Maj Sjöwall
Norstedts 1995

Polisens kamp mol en narkotikaliga är huvudtemat i Anne Holts debutroman. Handlingen börjar med att en person längst ner på rangstegen i narkotikahierarkin hittas skjuten. Några få dagar därefter drabbas mannens advokat av samma öde. I kampen mot ligan är kriminalinspektör Hanne Wilhelmsen och polisintendent Håkon Sand de mest centrala personerna. Holt tecknar personerna skickligt, de blir levande och verkliga för läsaren. Efter hand står det klart att narkotikaligan styrs av samhällstoppar. Holt arbetar här mycket kunnigt med att lägga ut såväl äkta som falska spår för polis och läsare.

Anne Holt har bakgrund som nyhetsuppläsare i norsk TV, som polis, som advokat. Hon känner till journalistik, polisarbete och juridik. Bättre förutsättningar för att skriva en vederhäftig polisroman kan man knappast tänka sig. Med sin debutroman har hon också visat att hon kan skriva som få. Resultatet är mycket lyckat, boken är en imponerande debut och väckte också sensation när den utkom i Norge 1993.

Som norrman är undertecknad kanske inte rätt person att värdera Maj Sjöwalls översättning. Men jag läser en hel del svenskspråkig kriminallitteratur och jag förvånades lite över att jag vid genomläsningen av ”Blind gudinna” inte behövde slå upp i min norsk-svenska ordbok. Det brukar jag annars bli tvungen till. Jag kan inte sätta fingret på något särskilt, men måntro om språket i boken är en något ”norvagiserad” svenska?

ODD MAGNAR SYVERSEN