BLANDAT BLOD

Aug 28th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Blandad blod

Av Katarina Mazetti
Inläst av Magnus Roosman (6 CD, ca 7,5 tim)
ebooks 2008

Om pappersboken, som också kom i år, skrev Helga Lindh i dast.nu ganska berömmande. Bland annat detta: ”Där Frans G. Bengtssons vikingar med sälta och höga rop samt Röde Orm i spetsen dödade och lemlästade för att kunna förklara ’att nu har han pissat färdigt’, berättar Katarina Mazetti en mjukare historia från södra delen av den skandinaviska halvön vid 900-talets slut. Som barn undrade jag över vad Röde Orms far var för utlänning, för i radion lät det som han presenterades som ”franske” Bengtsson. Och jämför man var B. en lekande saltklump medan M. är en välsmakande chokladbit.

Vikingatiden brukar åkallas av de skalliga, kängförsedda  människor som tror på att folk i Norden var en särskild sort. Våra förfäder, tror de, såg till att få barn med ljushyllta personer med samma härstamning som de själva. Mazetti vill med den här boken berätta att det inte alls var så – därav titelns Blandat blod.

Både Bengtsson och Mazetti låter sina vikingar vara bosatta i södra delen av det som småningom blev Danmark och Sverige – Röde Orm i Skåne och Sälbjörn och hans ätt i Blekinge. Mazettis människor är egentligen inte konstigare än dagens nordbor. Man skulle kunna placera den här släktkrönikan i vilken tidsperiod som helst, men vikingatiden var en intressant epok, numera ganska dokumenterad, och författaren har läst på ordentligt, utan att skriva läsaren på näsan med allt hon vet. Dessutom berättar hon så spännande att man hela tiden vänder blad och samtidigt suger man i sig av hennes kunskaper.

Nu ska ingen tro att detta till hundra procent är en faktaskildring. En hel del är licentia poetica, men skrivet så att det verkligen går att tro på.”

Magnus Roosman läser lugnt och övertygande.