BLANDAT BLOD

Jul 2nd, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Blandat blodAv Katarina Mazetti
Historiska Media 2008

Där Frans G. Bengtssons vikingar med sälta och höga rop samt Röde Orm i spetsen dödade och lemlästade för att kunna förklara ”att nu har han pissat färdigt” berättar Katarina Mazetti en mjukare historia från södra delen av den skandinaviska halvön vid 900-talets slut. Som barn undrade jag över vad Röde Orms far var för utlänning, för i radion lät det som han presenterades som ”franske” Bengtsson. Och jämför man var B. en lekande saltklumpmedan M. är en välsmakande chokladbit.

Vikingatiden brukar åkallas av de skalliga, kängförsedda  människor som tror på att folk i Norden var en särskild sort. Våra förfäder, tror de, såg till att få barn med ljushyllta personer med samma härstamning som de själva. Mazetti vill med den här boken berätta att det inte alls var så – därav titelns Blandat blod.

Vikingarna var, inte alla men många, ett resande folk. Somliga gav sig av för att röva, men ännu fler för att göra affärer. Till handelsvarorna hörde trälar eftersom slaveri var en förutsättning för att samhället skulle fungera. Trälarna, som senare fick namnet slavar efter de slaviska platser där många hämtades, fördes hem till arbete och förlustelser. Ättlingarna blev många och till sist, när landsdelarna cirka 300 år senare samlades till ett rike, blev dessa blandblodsmänniskor svenskar.

Både Bengtsson och Mazetti låter sina vikingar vara bosatta i södra delen av det som småningom blev Danmark och Sverige – Röde Orm i Skåne och Sälbjörn och hans ätt i Katarina MazettiBlekinge. Mazettis människor är egentligen inte konstigare än dagens nordbor. Man skulle kunna placera den här släktkrönikan i vilken tidsperiod som helst, men vikingatiden var en intressant epok, numera ganska dokumenterad, och författaren har läst på ordentligt, utan att skriva läsaren på näsan med allt hon vet. Dessutom berättar hon så spännande att man hela tiden vänder blad och samtidigt suger man i sig av hennes kunskaper.

Nu ska ingen tro att detta till hundra procent är en faktaskildring. En hel del är licentia poetica, men skrivet så att det verkligen går att tro på.

HELGA LINDH