Mar 18th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

Omslag till BlackoutAv Susannah Cahalan
Brain on fire 2013
Översättning Karin Falk
Massolit Förlag 2013
ISBN 978-91-87135-48-4, inb, 321 sidor

Susannah Cahalan är 29 år och arbetar på The New York Post. Boken är en självbiografisk skildring och baseras på författarens uppmärksammade artikel My Mysterious Lost Month of Madness i The New York Post. I artikeln och boken berättar Calahan om den sjukdom som drabbade henne och fick henne tvångsintagen på psykiatrisk klinik. Calahans bok har sålts i över 70 000 exemplar i USA och är såld till ett flertal länder.

Susannah Cahalan Boken utspelar sig i New York och börjar med att Susannah Cahalan vaknar upp i en säng och fastbunden i ett spännbälte. Hon vet inte vad som hänt eller varför hon är där. Därefter får läsaren följa den unga journalistens resa från ett arbete som journalist på The New York Post till att hamna på ett psykiatriskt sjukhus.

Calahan är 24 år när allt börjar. Först drömmer hon om vägglöss och hittar röda fläckar på sin arm. Hon tillkallar skadedjursbekämpare som inte hittar några löss, varför hon kräver att de ska leta igen, med samma resultat. Hon blir så besatt av tanken på vägglöss att hon glömmer att förbereda en viktig intervju, och den misslyckas helt. Hon börjar visa tecken på paranoia och letar i pojkvännens telefon och e-post. Hon misstänker sin far för hemska dåd. Allt eftersom symtomen tilltar får Calahan panikattacker, slutar sova, och klarar inte längre sitt arbete. Anhöriga, arbetskamrater och sjukvården ser hennes totala personlighetsförändring med paranoid misstänksamhet, hallucinationer och aggressivitet som följd, men ingen förstår varför. Efter en tid kan Calahan inte längre kontrollera sin kropp och dreglar och har svårt att tänka och tala. Olika läkare ställer hela tiden nya diagnoser: epilepsi, multipel personlighetsstörning, schizofreni, bipolär sjukdom.

Till slut träffar hon läkaren Najjar, en invandrare från Syrien. Najjar frågar Cahalan om hon kan rita en klocka. Cahalan ritar alla siffror i en halv cirkel vilket får dr Najjar att inse att endast den ena sidan av hennes hjärna fungerar. Hon är inte psykiskt sjuk, utan hennes symtom beror på en halvsidig hjärninflammation, encefalit. Läkaren prövar med höga kortisondoser som har god effekt på Calahans symtom, och till slut ställer han diagnosen anti-NMDA-receptorencefalit, en sällsynt autoimmun sjukdom som gör att kroppens eget immunförsvar attackerar hjärnan. Förbättringen av Calahans tillstånd går successivt. Hon börjar kunna gå igen, och det tar ett år innan hon kan prata obehindrat som tidigare.

Susannah Calahan har skrivit en fascinerande och ovanlig bok som trollbinder läsaren. Som journalist lyckas hon använda många medicinska termer och förklaringar utan att dessa gör boken svårläst. Att denna otäcka historia är sann gör inte boken mindre spännande eller gripande.