BLÅ ÖGON OCH SVART MAGI

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Maria Gustavsdotter
Isaberg förlag 2005

Detta kunde ha varit en ruskig och gastkramande historia men är i stället en trevlig och småputtrig sådan. Mannen får vad han förtjänar och den övergivna kvinnan reser sig ur askan och sveper på stolta vingar iväg mot nya äventyr. Berättelsen hade vunnit mycket på om författaren varit mer driven och flyhänt i sitt skrivande. Nu gör de många korta meningarna boken hackig att läsa. Berättelsen är, trots alla ingredienser som kunde ha gjort den till något riktigt mustigt och spännande, lite torftig och språket är enkelt. Boken verkar mer rikta sig till unga kvinnor på tröskeln till livet än till oss luttrade damer i livets utförsbacke. Kanske är den skriven ”androm till varnagel”, så de unga kvinnorna ska se fållorna och elegant kliva runt dem. Vi lär oss ta itu med falska väninnor/arbetskamrater samt att det bästa för oss kvinnor är om vi i möjligaste mån står på egna ben och försöker klara oss utan män – i alla fall de gubbsjuka. Vi lär oss hantera mobbing – mobbarens föräldrar tillbör ”samhällets stöttepelare” som i så många andra böcker. Är det bara rikemansslynglar som mobbar? Kan det inte vara en vanlig arbetarunge någon gång? I någon enda bok?

Det är som sagt en trevlig historia, klämkäck och här och där ganska lustig. Tyvärr med ett alltför stereotypt persongalleri, mer som en filmhistoria från böljan av femtiotalet än den spännande voodoo-historia den nog vill försöka vara. Ett trivsamt tidsfördriv som mer får mig att undra över författarinnan än att fantisera kring historien och varför den fick ett så snöpligt slut. Jag förmodar att den inom Maria Gustavsdotter bor många historier som längtar att komma ut och jag hoppas att hon nästa gång tar till ett mustigare språk, hoppar över alla ”så det så” och kör så det ryker. Här finns potential till något riktigt häftigt!

NIKI LOONG