BILLIE HOLIDAY

Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Julia Bluckburn
With Billie 2005
Översatt av Erland Thörngren
Norstedts 2006

Julia Blackburn är född 1948 och uppvuxen i ett konstnärshem i London. Hon har skrivit biografier om Goya, Napoleon och Daisy Bates, som bodde bland aboriginer (finns på svenska) och ett par romaner. När hon bestämt sig för att skriva om den amerikanska jazzsångerskan Billie Holiday stötte hon på ett arkiv med 150 gamla intervjuer med människor som känd Billie. De gjordes av Linda Kuehl som själv tänkt skriva en bok men fann att arbetet var för stort för henne. Hon begick självmord 1979.

Men Blackburn fullföljde Kuehls dröm och det har blivit en bok, som till skillnad från tidigare böcker om Billie Holiday, är en berättigad hyllning till den hårt levande kvinna som föddes 1915 och dog av skrumplever 44 år gammal. Det visar sig att hon är en svårfångad varelse. De flesta som berättar om henne älskade henne – på olika sätt. Samtidigt är boken ett tidsdokument som visar svårigheten med att vara svart, uppåtsträvande och narkoman. Dessutom var hon rätt frigjord sexuellt sett och försörjde sig emellanåt som prostituerad. Billie drogs in i den tidens kriminalpolitiska händelser genom att narkotikabyrån bestämde sig för att av propagandistiska skäl sätta dit henne med alla medel.

Blackburns bok är skriven kärleksfullt, men det betyder inte att författarinnan har skygglappar. Det har blivit en lärorik redogörelse om en stor sångerska i ett småskuret samhälle.