BILDKONSTNÄREN ERIK CEDERVALL

Sep 17th, 2009 | By | Category: 2009-4, Recension

Omslag till bildkonstnären Cedervall

Av Karl Lennart Högman
Konstnärens utgivning 2009

Karl Lennart Högman har kommit med en ny konstbok, den här gången om bildkonstnären Erik Cedervall. Tidigare har han skrivit om göteborgsmålaren Tord Lager och bildhuggaren Jörgen Hammar.

Idag är Cedervall 86 år fyllda och anses vara en av Sveriges främsta porträttmålare. Det är intressant att få följa konstnärens liv redan från början; hans uppväxt och skoltid, familjens umgänge och det sociala vardagslivet i Stockholm ger oss en bra bild av hur det kunde vara vid den här tiden i huvudstaden. Cedervall var redan tidigt på det klara med inom vilken profession han ville verka. Läsaren får följa den blivande konstnären under utbildningstiden hos Otte Sköld och på Konsthögskolan och bjuds även med på en spännande resa ut i Europa, mest till Frankrike men även till Nederländerna och Spanien. Genom åren har Cedervall träffat många av våra betydande konstnärer och blivit god vän med flera av dem. Han har också kommit i kontakt med åtskilliga företagsledare och andra, inom olika områden, framstående personligheter i samband med att han ombetts måla deras porträtt.

Under tiden hos Otte Sköld utvecklades Cedervalls skicklighet i porträttmåleri, men när han i hård konkurrens kom in på Konsthögskolan, valde han att gå för Sven X:et Ericson framför allt för dennes fantastiska färgkänsla. Under den här tiden påverkades Cedervall mest av Paul Cézanne och Karl Isakson. Hos dem finner han den begynnande modernismen och ett optimalt sätt att disponera en bildyta. Han vill återge det spontana och direktupplevda.

Som porträttmålare har Cedervall fått vara med om många spännande utmaningar. Här kom naturligtvis hans intresse för utseende och mimik väl till pass. Samtidigt som konstnären ska vara lyhörd och smidig när han målar, gäller det för honom att inte rucka på detaljer, när han uppnått den eftersträvade balansen i helheten.

Lanskapsmåleriet har också en framskjuten plats i Cedervalls konstnärskap. Sedan många år tillbaka vistas han sommartid på Bjärehalvön i Skåne, där särskilt diset över kustområdena fascinerar honom; skiftningarna i ljus och valör – här passar det bra med akvarellteknik.

Cedervall verkar vara en behaglig och mycket ödmjuk person. Idag bor han tillsammans med sin hustru vid Edsviken i Sollentuna. Han lever efter principen att verka i det tysta och absolut inte framhålla sig själv på något sätt.

Boken är underhållande och lärorik. Man blir genast fängslad av Högmans friska och spänstiga sätt att skriva. Stundtals är språket rätt mustigt, framför allt när han skildrar de dråpliga episoder, som lockar läsaren till skratt. Ett 30-tal bildfoton, i urval av konstnären, finns återgivna i mitten av boken. Cedervall har också skrivit texterna till dessa bilder. Dessutom har konstboken ett behändigt format, 21 x 23 cm, och ser så läcker ut med sitt lite blanka omslag i en vacker mättad blå färg. En perfekt present – både att ge bort och att önska sig.

MONICA LINDSTRÖM

Konstnärens Cedervalls uppfattning av författare Högman.