BESÖK PÅ BAKER STREET

Oct 21st, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till Besök på Baker street

Av Lars Strand
MBF Bokförlag 2008

Detta är författarens eget Strand Magazine (nr 2 för att vara exakt) med essäer om Sherlock Holmes och hans biograf Dr Watson, där hans tänkbara agent Sir Arthur Conan Doyle också harangeras. Han har tidigare skrivit en hel del om dessa tre personligheter i DAST Magazine (papperstidningen) men de 20 uppsatserna i Besök på Baker Street är nya för en större allmänhet. Fem av dem har varit publicerade i The Moor, en liten men naggande god medlemstidning för det svenska Sherlock Holmes-sällskapet The Baskerville Hall Club.

lars strand

Jag är omåttligt förtjust i Lars Strands sätt att behandla sitt modersmål för att inte tala om den lärdom han gärna förmedlar i sina texter. Att han är något av en ordkonstnär bevisas av detta stycke ur boken:

“Mästerdetektivens genealogi är utredd, släktskapen med den franske konstnären Horace Verner klarlagd, hans vapensköld återskapad, hans skolgång och akademiska karriär utforskad, hans kontakter med kvinnokönet undersökta, hans sexuella läggning rannsakad, hans musikalitet diskuterad, hans bibliotek rekonstruerat, hans matvanor skildrade, hans bruk av tobak och droger beskrivet, hans favoritpipor definierade, färgen på hans morgonrockar fastställd, hans ordnar och utmärkelser preciserade, hans våning beskriven och möblerad, hans kemiska experiment analyserade, och hans förehavanden under vad som gåd under namnet ”The Great Hiatus” – tiden från den förmodade dödsstörtningen i Reichenbachfallet till hans plötsliga uppdykande några år senare – omsorgsfullt klarlagda, och så vidare och så vidare i all oändlighet.”

Efter att upprepningslöst ha konstaterat allt detta ger sig Strand på att hitta fler intressanta uppslag om Holmes och hans gyllene tid – och han lyckas. Visserligen kan diskussionen om vilken berättelse om Den Store Detektiven som är sämst tyckas vara intern knappologi men även där drar Strand slutsatser som får en läsare att börja fundera. Vad är en bra novell, vad är en dålig novell?

Han beskriver parodier och pastischer på Conan Doyles (förlåt alla som vet att det var Watson som skrev) författarkonst och gläder mig genom att konstatera att den bäste av dem alla var min framlidne vän Robert Fish (alias Robert Pike, författare till många kriminalromaner, av vilka den mest kända lär vara Bullitt).

Roligt är avsnittet om de tidiga översättningarna till svenska. Han är inte nådig mot en del av dessa översättare, varav flera inte ens översatte från engelskan utan tog omvägen över Tyskland som var snabbare att anamma Holmes för utgivning.

Man kan förledas att tro att detta enbart är en bok för den mest inbitne Sherlockianen men lita på mig när jag säger att här finns guldkorn även för den som aldrig öppnat en volym med författarnamnet Arthur Conan Doyle på pärmen.