Nov 2nd, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till BerövadAv Liz Coley
Pretty Girl 2013
Översatt av Carina Jansson
B.Wahlströms 2013
ISBN 978-91-32-16152-0, 304 sid

Detta är en otäck bok, en riktigt obehaglig thriller om 13-åriga Angie Chapman som plötsligt och utan att någon uppmärksammat någonting försvinner från ett scoutläger. Polis underrättas men saknar ledtrådar.

Efter tre år kommer hon tillbaka, upptäcks utanför sitt hem och minns ingenting av den tid hon varit borta. Hon fattar att något hemskt har hänt henne, ärr på handleder och vrister tyder på detta. Läkare påvisar att den nu 16-åriga tösen har utnyttjats sexuellt, polisförhören gör henne nästan förvirrad.  Hon har svårt att gå vidare i livet utan att försöka ta reda på vad som egentligen inträffade under de där tomma åren och psykologen verkar inte kunna hjälpa henne. Inombords måste det finnas minnen, men de är inkapslade, kanske som ett skydd eftersom varken hon eller någon annan vet om hon klarar av att få reda på vad som verkligen hände.

Liz ColeyNär jag var ung hade ungdomsböcker annorlunda innehåll. De unga skulle skyddas mot historier om våld och övergrepp genom att få böcker om Biggles som sköt ner tyska flygare på löpande band eller om tre musketörer som stack ner sina motståndare utan pardon. Men dessa böcker saknade i stort empatiskt innehåll till skillnad från de nya ungdomsböckerna som verkar avsedda att också kunna läsas med behållning av vuxna. Berövad är en sådan roman och den berättar om vilka konsekvenser trauman kan orsaka samtidigt som den visar på människans förmåga att återhämta sig. Jag har svårt att tänka mig att min ungdoms Fem-böcker ens skulle våga antyda det som explicit berättas här.

Alltså – detta är en överraskande bok, skriven med utmärkt driv som får läsaren (åtminstone mig) att snabbt vända blad efter blad i nästan kunglig fart.

ÅSA PETTERSSON