BERLIN: STAD AV STEN

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Jason Lutes
Berlin: City of Stones 2006
Översatt av Christer Follin
Galago förlag 2007

Berlin 1928. Staden svämmar över av ilska, besvikelse och revanschlust. Vi får följa den fördjupande vänskapen mellan en journalist på vänsterkanten och en vilsen konstnär. Katastrofen som följde nederlaget i första världskriget har gjort livet svårt för många. Samhället håller på att braka samman och på gatorna slåss faschister och kommunister öppet mot varandra. Men föga

vet ingen, förutom läsarna, att det mörkaste kapitlet i Tysklands historia ännu inte är skriven.

Berlin: stad av sten är den första serieboken av tre som handlar om Tyskland mellan världskrigen. Dialogen är skickligt skriven och bilderna är naturtrogna och detaljerade, men strävan efter att vara fotografisk gör att serien ibland saknar rytm och liv. Ett annat minus är att berättelsen uppenbart är skriven för en publik som inte kan så mycket om denna epok, så för mig kändes det hela som en liten upprepning av sånt jag redan visste.

Men detta är ändå riktigt bra, och många har hyllat boken för sin seriösa ton vilket seriemediet allmänt anses sakna. Själv tycker jag att ståndpunkten att serier är omogna är rent nonsens. Som gammal serieälskare kan jag räkna upp många verk som kan klassas som ”seriösa”. Bl.a. Art Spiegelmans Maus, vilket handlar om de övergrepp judarna fick utstå av nazisterna, eller den japanska Love my life av Ebine Yamaji som handlar om den lesbiska Ichiko som kommer ut för sin far, bara för att få veta att han själv är homosexuell. Det råder dock ingen tvivel om att Berlin: stad av sten sällar sig till dessa serier, och det är kul att recensenter som normalt inte skulle ta i serier med tång valde att lägga sina fördomar åt sidan och se serien som den var: en väl berättad histora.

JOHANNES GENBERG