BERLIN En stads historia

Oct 11th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Berlin En stads historia omslagAv Folke Schimanski
Historiska Media 2010

Berlin är en fascinerande stad med en grym och fascinerande historia. Allt började med några få kåkar på 1200-talet och sedan har staden utvecklats till en europeisk metropol. Om denna långa historia har infödde berlinbon Folke Schimanski (numera svensk) skrivit en lärd, mycket intressant och omfattade redogörelse, fylld av smarta iakttagelser, humor (emellanåt drastisk) och dramatik.

Nu är staden återförenad efter fyrmaktsdelningen efter andra världskriget. Krig är något Berlin upplevt flera gånger. Under trettioåriga kriget 1631 tågade kung Gustav II Adolf in och 1806 marscherade Napoleon in genom Brandenburger Tor. Första världskriget påverkade staden och 1918 abdikerade kejsaren varpå republik utropades 9 november. Sedan följde uppror och motrevolution. Den splittrade staden enades och blev Storberlin. Sedan kom Hitler, andra världskriget och Sovjets inmarsch med allt vad det innebar. USA, Storbritannien, Frankrike och Sovjet tog var sin tFolke Schimanskiårtbit och strax var Berlin huvudstad i Deutsche Demokratische Republik – Östtyskland.

Den delade staden har fått ett långt kapitel. Om tiden efter 1961 berättar Schimanski mycket om livet kring muren. Anekdoten om hur den amerikanske presidenten Kennedy lät världen veta att han var en syltmunk (”Ich bin ein Berliner”), något som berlinarna inte uppfattade så, eftersom de aldrig tyckt att godsaken hette likadant som staden, är numera allmängods. Sedan kom president Ronald Reagan och höll tal.

Alla bokanmälare älskar att hitta fel, det sitter i ryggmärgen. Enligt filmade upptagningar (visade i både Discovery och History Channel) sade Reagan ”Mister Gorbatjov, tear down this wall”. Ingenting annat.

För övrigt kan jag inte hitta något att anmärka på, och det är förresten enbart en randanmärkning eftersom Schimanskis beskrivning av Reagans uppmaning om att ”öppna denna utgång” har samma innebörd.

Det som tillhör det intressantaste är skildringarna av Berlins vibrerande kulturliv. Det har frodats genom årtiondena trots statsmaktens påbud, propåer och censur.

Bokens tio kapitel skildrar tio epoker i Berlins historia. Dessutom är det en utmärkt turistguide, lite otympligare än Berlitz pocketböcker, men ohyggligt mycket mer givande.

Folke Schimanski föddes 1936 i Berlin av en svensk mor och en tysk far. Till Sverige kom han med sin namne Bernadottes vita bussar i april 1945 och här har han haft en osedvanligt rik karriär. Vid sidan av att vara journalist och författare har han arbetat åt Riksdagen, SIDA. FN, Sveriges Radio, Computer Sweden, engelska New Scientist, Populär historia och tyska Telepolis.