BERGTAGNA

May 6th, 2019 | By | Category: 2019-05 maj, Recension

Omslag till BergtagnaAv Frida Arwen Rosensund
Mörkersdottir förlag, 2018
ISBN 978-91-7599-117-7, 251 sidor

Frida Arwen Rosesund (tidigare Frida Edman) är 42 år och bor i Stockholm. Hon debuterade 2007 med boken Du skall inte, och har sedan dess skrivit ytterligare sex romaner och två barnböcker. Romanerna är inspirerade av folktro och rör sig inom genrer som skräck och magi. Frida Arwen Rosesund driver sedan 2010 förlaget Mörkersdottir. Romanen Bergtagna är författarens senaste opus och är en omarbetning av Förvriden från 2009.

I folktron var bergtagning något där övernaturliga väsen (främst troll) lurade med sig människor till sina boningar i berget eller underjorden. När de släpptes fria hade fått ett annorlunda sinnelag, och bergtagning var därför ett sätt att förklara psykiska sjukdomar. I boken försvinner unga män och barn i de norrländska skogarna. Äktenskapet mellan Linda och Stefan är på upphällningen och deras lilla flicka Moa försvinner spårlöst för att komma tillbaka helt personlighetsförändrad. Tonåringen Donnie bor med sin mor Linda. Han målar och drömmer om vackra skogsflickor, och plågas av något som hände när han var yngre. Donnies och Lindas granne Margareta har sin make inlåst i källaren sedan 10 år tillbaka efter att deras son försvunnit spårlöst.

Frida Arwen RosesundFörfattaren väver en historia där ett fåtal familjer länkas samman av oförklarliga och skrämmande händelser. Det är egentligen den gåtfulla och tysta skogen med alla sina onämnbara invånare som allting kretsar kring i denna roman. Allt som händer kan kopplas till skogen och dess varelser även om läsaren inte får veta hur.

Författaren gör sitt bästa för att skriva en skräckroman med mystiska oförklarliga händelser, mossbeväxta, skrämmande och illaluktande varelser, mörka skogar med djupa grottor där dessa varelser vistas, otäcka drömmar etc. Ändå lyckas hon inte frammana känslan av obehag när man läser boken, trots alla försök att måla upp drömlika fasor och hotfulla situationer. Förväntningarna byggs successivt upp att få förklaringar till det som händer, och när de väl kommer känns de oviktiga eller otillräckliga. Att hela tiden skriva att det är hemskt och otäckt, och krydda med drömbilder och otäcka varelser gör inte romanen till en skräckroman. Det krävs mer. Helhetsintrycket är en besvikelse.